21 oktober 2017

EU tvingar rökare att välja starkare cigg!

Jag vet; Det är farligt att röka! Jag respekterar de som förespråkar ett rökförbud men samtidigt undrar jag om de regler som t ex EU ställt upp inte fått helt motsatt effekt?

Det stora internationella cigarrettmärket hade tidigare en mildare produkt, ”silver”, än dess storsäljande ”gold.” Tidigare med benämningarna som numera är förbjudna, extra light respektive light.

I samband med namnförbudet så infördes påbudet att cigarrettpaketen skulle ha ”avskräckande” bilder, något som inte en enda rökare jag känner bryr sig ett enda skvatt om.

De svagare cigarrettsorterna förstördes under en tid och finns numera bara i smakvidriga varianter som ingen, inte ens en storrökare, kan tänka sig att dra i sig.

Detta har nu fått människor i min närhet, människor som allvarligt försök dra ned på nikotinberoendet genom att välja extra light-varianten, att tvingas gå upp i missbruk och välja den, ca 30 %, starkare light-varianten.

Var det detta som EU och andra förbudsförespråkare ivrade för? Kanske var grundidén rätt tänkt men ack så fel det blev!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar