28 oktober 2017

Alla borde få se hur TV görs!

Alla borde någon gång vara med på en TV-inspelning. Jag har varit med som publik några gånger och faktiskt varit medverkande vid ett tillfälle för många år sedan, numera preskriberat!

I veckan som gick satt jag i publiken för ett underhållningsprogram som kommer att sändas efter nyår och som nu är inne på sin ”femtielfte” säsong.

Programmet som i TV kommer att vara 60 minuter långt tog tre timmar och femton minuter att spela in och ändå kändes det inte riktigt ”färdigt” när vi i publiken lämnade inspelningsstudion, för övrigt i en byggnad där publiklogistiken lämnar betydligt mer att önska än vad nu är fallet och vad vem som helst skulle kunna tro.

Uppvärmaren av publiken möttes genast av motstånd då en kvinna i publiken inte uppskattade hans skämt.

Studiovärdinnan försökte så gått hon kunde släta över och envisades inspelningen igenom att kalla alla inblandade, inklusive oss i publiken, för ”snyggingar.”

Programledaren, ny för säsongen, kan ha haft det absolut fulaste jag någonsin sett när det gäller scenklädsel och hon själv visade sig vara en bitch i den högre skolan när hon vid ett par tillfällen försökte köra över både studiovärdinna och producent. Varje ögonblick då hon inte var i bild såg hon ut som ”Häxan Surtant”, något som förvånade mig mycket! Jag som alltid gillat (läs avgudat) henne!

Men; Allt som syns i TV är uppenbarligen inte vad det synes vara!

I de tävlande lagen fanns två veteraner i ett av lagen och två, superpopulära men ändå, ”rookiesar” i det andra.

Nykomlingarna fick mycket uppmärksamhet och årets showstopper 2018 kommer absolut att tillskrivas dem då de i programmet framför en megahit av en annan av Sveriges relativt nya stjärnskott.

Jag tror att många TV-tittare inte begriper hur många pauserna för sminkningar och kameraflyttar är under det som blir en timmes helgunderhållning. Samtidigt undrar jag varför det måste vara så?

Melodifestivalen sänds direkt och det är säkert så att det sker mycket bakom kulisserna som vi tittare inte får se men det funkar ju.

I övrigt är det märkligt att en programledare, som tindrar och ler när kameran är riktad mot henne, inte avslöjas för allmänheten som en mästrande diva.

Det ska bli otroligt intressant att se det färdigklippta programmet efter nyår.

Nu vet jag hur det var när programmet spelades in och det kommer absolut inte att vara samma program jag ser efter årsskiftet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar