10 oktober 2017

Kvinna och dubbla efternamn är tjejen för moderaterna!

Moderaterna, partiet jag en gång var stolt över att lägga min röst på, har i dag fått ett antal nya talespersoner inom olika områden.

Nye partiledaren Ulf Kristersson har presenterat sin nya laguppställning under en presskonferens denna tisdag.

Det enda mina ögon fokuserar på när jag ser det nya startfältet är, inte personerna bakom utan just, namnen!

Är du kvinna och har dubbla efternamn är du tjejen för moderaterna. Kort sagt, helt enkelt och otvivelaktigt.

Jag har personer i min omgivning som ivrar för likabehandling. Ibland framgångsrikt men ofta faller ivrandet platt då personerna själva inte riktigt orkar leva upp till likabehandlandet. 

Kanske är det lika illa bland dagens nya moderata ledningsskikt?

Jag tänker att en kvinna i Sverige i dag inte alls är tvungen att ta sin makes/makas namn efter bröllopet. Hon kan behålla sitt eget eller rekommendera partnern att ta hennes. Eller så beslutar sig det nyblivna paret att blanda bådas namn i något slags självförverkligande, och påstått likabehandlande, syfte.

Konstigt nog har ingen av moderaternas nya talespersoner som är män dubbla efternamn.

Fruarna Thalén Finné, Waltersson Grönvall och Malmer Stenergard är naturligtvis fria att heta vad de vill, särskilt numera med den nya namnlagen, men det är vad de gör, inte vad de heter, som är avgörande vare sig de skulle komma att påstå sig vara både jämställda och/eller likabehandlande!

Namnkombinationerna gör mig märkligt ängslig, kalla mig gammaldags!

1 kommentar:

  1. Personligen skulle jag om jag gift mig (vilket aldrig kommer att hända) varken ta makens efternamn eller lägga till hans namn till mitt.
    Som (s)jälvständig kvinna är jag fullkomligt nöjd med min identitet och mitt efternamn.
    Kanske moderatkvinnorna är lite extra gammeldagsa?

    SvaraRadera