Kanske blir den här världen en schlagerfjolla fattigare
efter den här säsongen! Inte för att jag har för avsikt att ta mig själv av
daga utan för att jag efter 45 års idogt tittande, memorerande sånger,
njutandes av glitter och glamour och ”chocker” av allehanda slag helt enkelt
börjar känna att schlagern blivit en lekstuga där dagisbarn är främsta
målgruppen.
Javisst, kalla mig gärna bitter! Kränkt! Medelålders!
Patetisk! You name it!
Lördagens säsongsöppning kan vara det absolut värsta jag har
beskådat i Mello-sammanhang. Den/de som hade skrivit programledarnas manus
borde föras långt, långt bort till en plats som inte går att återvända från.
Enda tillgången var Clara Henrys rödlila glitterfodral i inledningen!
De låtar som placerade sig på de tre sista platserna borde
aldrig ha fått delta (frågan är om alla andra låtar som aldrig nådde fram till
tv-sändning verkligen kan ha varit sämre?). Heller inte fjantarna i "De vet du."
Dina Nahs låt var det kanske inte fel på men kan man inte
sjunga rent, vilket hon inte kunde i går och renderade mig en helt onödvändig
sväng till toaletten, så har man inte i Mello att göra.
Hur Perelli lyckades komma med kan bara bero på namnet och
att hon troligen är Björkmans våta dröm hade han varit hetero.
Att, under veckan, läsa att Christer Björkman tänker lägga
av väckte stora förhoppningar. Förhoppningar som varade ända tills budskapet
sjönk in; Björkman tänker hänga kvar till år 2021. Suck!
Hela upplägget av Mello borde göras om! Nej visst nej,
svenska folket vill ju ha allt i public service som det alltid har varit. ”På
Spåret”, ”Så ska det låta”, ”Doo-bi-doo” och andra fast inrutade programpunkter
under året skall vara kvar, tycks de flesta anse. Kanske är det då inte så lätt
att sparka ut Björkman och genomföra en rejäl omgörning av programmet som
numera är så hopplöst förutsägbart, Mellon.
Rätt låtar gick, hur som helst, som tur är, vidare till
final!
Jag tror vi såg ett stort genombrott i går. Nano har en enorm
chans att ta hem hela spektaklet och han har dessutom en gigantisk chans att
återbörda Eurovision från Ukraina till Sverige. Hans ”Hold on” är en hit som
kan dra röster från både Västeuropa och länder som Långtbortistan, Böghatarland
och Diktaturbajdzjan.
Om inte de närmaste veckorna kommer att bjuda på en otrolig uppryckning så blir detta år
troligen året då denne schlagerfjolla bestämt tackar för sig och låter Björman
& Co stöka vidare på egen hand med dagis-konceptet under åren som kommer. Jag kanske kollar igen år 2022....
Håller med, men måste vara en av de få människorna som INTE tycker att Ace Wilder är en duktig sångerska. Börjar bli väldigt trött både på att se och höra henne i Mellon.
SvaraRaderaHade mycket hellre sett Dina Nah i finalen. Snyggt nummer och bra låt!