5 februari 2017

Schlagerfjolla tackar och återkommer kanske 2022!

Kanske blir den här världen en schlagerfjolla fattigare efter den här säsongen! Inte för att jag har för avsikt att ta mig själv av daga utan för att jag efter 45 års idogt tittande, memorerande sånger, njutandes av glitter och glamour och ”chocker” av allehanda slag helt enkelt börjar känna att schlagern blivit en lekstuga där dagisbarn är främsta målgruppen.

Javisst, kalla mig gärna bitter! Kränkt! Medelålders! Patetisk! You name it!

Lördagens säsongsöppning kan vara det absolut värsta jag har beskådat i Mello-sammanhang. Den/de som hade skrivit programledarnas manus borde föras långt, långt bort till en plats som inte går att återvända från. Enda tillgången var Clara Henrys rödlila glitterfodral i inledningen!

De låtar som placerade sig på de tre sista platserna borde aldrig ha fått delta (frågan är om alla andra låtar som aldrig nådde fram till tv-sändning verkligen kan ha varit sämre?). Heller inte fjantarna i "De vet du."

Dina Nahs låt var det kanske inte fel på men kan man inte sjunga rent, vilket hon inte kunde i går och renderade mig en helt onödvändig sväng till toaletten, så har man inte i Mello att göra.

Hur Perelli lyckades komma med kan bara bero på namnet och att hon troligen är Björkmans våta dröm hade han varit hetero.

Att, under veckan, läsa att Christer Björkman tänker lägga av väckte stora förhoppningar. Förhoppningar som varade ända tills budskapet sjönk in; Björkman tänker hänga kvar till år 2021. Suck!

Hela upplägget av Mello borde göras om! Nej visst nej, svenska folket vill ju ha allt i public service som det alltid har varit. ”På Spåret”, ”Så ska det låta”, ”Doo-bi-doo” och andra fast inrutade programpunkter under året skall vara kvar, tycks de flesta anse. Kanske är det då inte så lätt att sparka ut Björkman och genomföra en rejäl omgörning av programmet som numera är så hopplöst förutsägbart, Mellon.

Rätt låtar gick, hur som helst, som tur är, vidare till final!

Jag tror vi såg ett stort genombrott i går. Nano har en enorm chans att ta hem hela spektaklet och han har dessutom en gigantisk chans att återbörda Eurovision från Ukraina till Sverige. Hans ”Hold on” är en hit som kan dra röster från både Västeuropa och länder som Långtbortistan, Böghatarland och Diktaturbajdzjan.

Om inte de närmaste veckorna kommer att bjuda på en otrolig uppryckning så blir detta år troligen året då denne schlagerfjolla bestämt tackar för sig och låter Björman & Co stöka vidare på egen hand med dagis-konceptet under åren som kommer. Jag kanske kollar igen år 2022....

1 kommentar:

  1. Håller med, men måste vara en av de få människorna som INTE tycker att Ace Wilder är en duktig sångerska. Börjar bli väldigt trött både på att se och höra henne i Mellon.
    Hade mycket hellre sett Dina Nah i finalen. Snyggt nummer och bra låt!

    SvaraRadera