26 februari 2017

Om IKEA, lampskärmar, värmeljus och FB-gruppen från helvetet!

Ägnade en del av helgledigheten till att besöka IKEA. Förutom de obligatoriska värmeljusen skulle det inhandlas nya sovkuddar och ett gäng lampskärmar.

Jag hade redan, via webben, sett ut de lampskärmar jag hade för avsikt att inhandla men missat det finstilta om att skärmarna ”kräver montering.” Blev därför en smula förvånad över att finna en lampskärm med 37 cm diameter i ett alldeles superplatt paket men nu är ju IKEA just IKEA så jag plockade på mig vad jag skulle ha.

Sedan ungdomsårens svordomar över saknade skruvar i de platta paketen tycker jag att det stora möbelföretaget har blivit bättre på det skruvade antalet skruvar och muttrar och många nya tecken har införts som berättar vad som är möjligt, och vad som krävs, när montering ska ske.

Helt däremot;
Väl hemma, solo i köket, packade jag upp första paketet med en lampskärm i. När jag kontrollräknat alla beståndsdelar och fann att antalet och varianterna var det rätta finner jag den lilla papperslappen som meddelar att det krävs två personer för att sätta ihop en (jävla) lampskärm!!!

Jag får kanske vara tacksam över att mina nya kuddar till sängen inte levererades i lösa delar men tänker att en lampskärm som kräver två personer för att den rätt ska kunna monteras är en lampskärm som inte borde finnas på marknaden! Inte ens på IKEA!

Skam den som ger sig; Jag satte igång, helt allena, för att få till lampskärmen. Nu minns jag inte vad barnleken heter där man på golvet sätter en hand på ett ställe, en fot på ett annat och den andra foten på en plats långt från de första två kroppsdelarna men synen i mitt kök måste ha varit en syn för gudarna. Men nu är lampskärmarna monterade och på plats!

Varför IKEA inte har ett tecken på paketen som förklarar att det krävs en grupp av människor för att montera en skitsak som en lampskärm är ofattbart!

Apropå de just inköpta värmeljusen påminns jag i dag, i Expressen, om Facebook-gruppen från helvetet! I en artikel berättar tidningen om att man kan göra sina repiga IKEA-tallrikar orepade genom att smeta in dessa med tandkräm. Ett ”husmorstips” som nu sprids via gruppen ”Återbruka mera”, en grupp där den som har ifrågasättande kritik genast utesluts.

Jag har tidigare skrivit om Expressens vurm för gruppen och jag har även påtalat för tidningen att jag inte delar deras gulle-gull med gruppen som tycker att tomma värmeljushållare ska fraktas över halva jordklotet, till Thailand, för att där återvinnas under oklara förhållanden!

Fick svar från en av tidningens journalister:
”Jag är redan utkastad från gruppen, sen ett par dagar, troligtvis för att jag INTE skrev att jag hittat materialet i gruppen ”Återbruka mera” i min senaste artikel.”

Jag tänker fortsätta att lämna mina urbrända värmeljushållare i metallcontainern på återvinningsstationen. Jag tror att jag därmed är snällare mot miljön än om jag lät hållarna fraktas runt klotet.

Jag kommer säkerligen också fortsätta att handla på IKEA men lika säkert inte sluta förvånas över att en lampskärm kräver ett monteringsteam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar