14 februari 2017

Rastlösa svenskar är kö-svin!

En undersökning, beställd av SAS, visar det jag länge har misstänkt; Svenskar är svin när det kommer till att vänta på sin tur!

Jag läser om undersökningen på den danska resesajten www.check-in.dk.

När jag kommer till en busshållplats där andra redan står och väntar så brukar jag ha hyfsad koll på ordningsföljden när det ska stigas ombord. Till vilken nytta då? Hyfs är sedan länge ett bortglömt ord för de flesta svenskar!

SAS-undersökningen ställde frågan till 1000 svenskar, norrmän och danskar om hur ofta de har försökt att tränga sig före i köer?

22 % av danskarna erkände rakt av men det är ändå ingenting i jämförelse med norrmän och svenskar där 40 respektive 47 % av de tillfrågade kröp till korset och medgav att de inte har tillräckligt stort tålamod.

För SAS handlar det förstås om kö-situationen vid säkerhetskontroller och ombordstigning men resultatet är säkert omsättningsbart även till kassakön på ICA, vid busshållplatser och inte minst i t-banan där jag aldrig kommer att förstå mig på de som envisas med att tränga sig ombord innan de som ska kliva av har fått en enda chans att göra detta!

Det bär mig emot men kanske måste jag kaxa till mig och vässa armbågarna fortsättningsvis. Ingen vill ju (väl?) vara en mes som inte tar för sig som de egna landsmännen gör i allmänhet.

Eller så står jag lugnt kvar och väntar på min tur, passerad av de som snart ändå kommer att stroka ur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar