12 september 2015

Om Turkiet, researrangörer, UD och turister i kläm!

Dagar som dessa, då media fylls av flyktingkatastrofen, pågår, även om många tycks förtränga detta, oroligheter på många andra platser på vår än så länge vackra jord!

I Turkiet fick den senaste tidens oroligheter den svenska researrangören Apollo att tidigare i veckan messa sina gäster runt Alanya och be dem ”stanna inomhus.”

Från svenska UD kommer inga som helst nya rekommendationer om att svenskar ska avstå från att resa till Turkiet annat än till gränsområdena mot Syrien.

Om turistområdena vid Medelhavet skriver den svenska ambassaden i Ankara om oroligheterna:
”Svenskar på plats bör därför undvika plötsliga folksamlingar och demonstrationer och hålla sig uppdaterade om situationen på vistelseorten genom media, ambassadens hemsida och i kontakt med sitt resebolag.

Jag vet inte hur andra semestrande tänker i denna fråga men jag själv skulle bli inte bara orolig utan även förbannad om jag uppmanades att ”stanna inomhus” under min semester. Det är väl knappast därför folk reser på semester där sol, bad, nöjesliv och upplevelser är det intressanta?

Att gå ut på kvällen för att t ex äta middag på en lokal restaurang och ständigt vara tvungen att hålla koll på omgivningarna är knappast den optimala semesterfeelingen. I alla fall om man som de flesta inte aktivt söker denna typ av ”äventyr” under de efterlängtade, och alls inte billiga, semesterdagarna utomlands.

Researrangörerna, de flesta på den svenska marknaden, har tusentals svenska turister på plats i Turkiet. Samma researrangörer tiger förnöjsamt stilla så länge UD inte går ut med direktiv att gästerna ska fraktas hem. Självklart handlar det om pengar!

I samma anda vägrar samma researrangörer att låta oroliga Turkiet-resenärer boka om till tryggare resmål utan att det kostar skjortan! Det är en smula skrämmande tycker jag!
Om svenska turister råkar illa ut p g a oroligheterna i Turkiet de närmaste veckorna; Vilket ansvar bär då researrangörerna?

Kommer de bara att skylla ifrån sig och hänvisa till uteblivna reserekommendationer från UD?

I så fall är detta inte gott nog! Även utan direktiv från ”Pappa Staten” borde Ving, Apollo, Fritidsresor, Detur och alla andra researrangörer med gäster i Turkiet visa välvilja gentemot de kunder som önskar byta resmål eller boka av sina resor i stället för att blåsa kunderna på alla de surt förvärvade pengar kunderna plöjt ner i en tänkt resa till ett trevligt land som nu alltmer liknar en krigszon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar