18 september 2015

Om ICA, prisfel och lurade kunder!

I vinter tänker jag, inte minst eftersom jag hade semester under några regniga juliveckor, resa iväg på ett par veckors solsemester. Jag påstår att ICA är en inte särskilt stolt sponsor av denna min resa och läser du vidare får du veta varför.

Jag är ganska förvånad över att de flesta som köper något struntar i ta emot kvitto. Frågan är om folk bara är så vansinnigt naiva så att de tror att det erlagda priset alltid är det rätta eller om det handlar om ren och skär dumhet? Jag tror att det är en kombination samtidigt som jag konstaterar att svenska konsumenter i grunden är alltför godtrogna för gudarna ska veta att det är vid fler än hälsosamt många tillfällen som det blir fel pris vid streckkodsavläsningen!

Själv anser jag mig numera vara av den allra mest bittra sortens konsumenter. Jag går inte mer än någon meter från kassan innan jag kollar kvittot, som jag alltid tackar ja till.

Självklart har vi som är kunder rätt att kräva att det vi betalar i kassan är det riktiga priset men samtidigt går det inte att komma ifrån att misstag, tekniska eller mänskliga, faktiskt kan inträffa.

Detta har ICA tagit fasta på och erbjuder en extra 25-krona, förutom mellanskillnaden mellan fel och rätt pris, när kunden upptäcker felaktigheter. Jag påstår att inte just någon kund alls känner till 25-kronan som funnits i många år. Mycket beror detta på att de enskilda ICA-handlarna helt enkelt låter bli att erbjuda kompensationen. Ointresse eller snålhet antar jag men tycker samtidigt att 25-kronan är en fantastisk gest av goodwill som jag tror skulle få kunden att komma tillbaka.

En ICA Supermarket som jag besöker frekvent har aldrig någonsin erbjudit 25-kronan per automatik. Jag har alltid varit tvungen att bli upprörd, få ohälsosamt högt blodtryck och ryka ihop med trist, kundfrånvänd, personal. Samtidigt kan jag konstatera att jag under fem år bara i just denna butik inte bara räddat hem prismellanskillnader modell större utan också ca 1500 kronor i form av 25-kronan.

Jag vet att liknande förhållanden också råder i många andra ICA-butiker men jag vet också att det finns ICA-handlare som förstått vidden av att ha en positiv inställning i mötet med kunden.

Mitt råd till alla konsumenter är helt enkelt: Ta emot kvittot, kolla att det är rätt pris på varorna du inhandlat och om så inte är fallet; Stå på dig! Det finns stora besparingar att göra och extra pengar att sopa hem! Viktigt inte minst eftersom matpriserna i Sverige ökar i en takt som saknar motstycke i vår omvärld!

För den som fortsatt tvivlar på 25-kronan:
På ICA:s hemsida går bl a följande att läsa: ”ICA-handlarna har gemensamt beslutat om en prisgaranti och den gäller i alla butiker. Om du har fått betala ett för högre pris i kassan än det som står på hyllkant eller skylt, ska du få tillbaka mellanskillnaden – men även 25 kr eller likvärdigt erbjudande – som tack för att du påtalat detta fel.”

Solklart!

Därför är det mer än märkligt att så många ICA-handlare ”mörkar” detta eller har personal som, vilket jag drabbats av många gånger, bemöter kunden med sura miner när kunden inte gör annat än efterlyser det han/hon har rätt till!

De där kommande vinterdagarna i sol och värme kommer jag att njuta och leende konstatera att det lönar sig att vara en riktigt jävla ”besvärlig” kund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar