6 maj 2014

Om politiker, karensdagar och sjuka tyckare!

I dag har det blossat upp en storm kring våra folkvalda som struntat i att sjukskriva sig när elaka baciller och virus slagit till.

Peter Eriksson (MP) vapenskramlar med hot om KU-granskning. Oj, vad överraskad jag inte blev! Eriksson har ägnat en stor del av sin tid som KU-ordförande att hota våra politiker närhelst deras uppfattningar eller beslut inte faller honom på den oppositionella läppen.

Hans Linde (V) påstår att det är ”provocerande” att våra statsråd inte sjukanmäler sig när de är krassliga.

I cyberspace stormar det från ”folkpoliser” som tycker att våra politiker inte lever som de lär.

Om Eriksson och Linde kan jag bara säga att jag hoppas, för deras egen skull, att de aldrig varit hemma från jobbet p g a sjukdom men ändå uppburit lön eller kanske ”vabbat” för att spara pengar.

Om ”folkpoliserna” har jag otroligt svårt att tro att någon av dem, någonsin, skulle kunna tänka sig en karriär som politiker.

Jag delar uppfattning med statsrådsberedningens rättschef, Christina Weihe, när hon påstår att de i dag utpekade alltid är i tjänst!

Jag tror inte att den DN (eller någon annan redaktions)-journalist finns som skulle nöja sig med att en ansvarig politiker skyller på sjukdom om det hettar till inom deras ansvarsområden.

Jag påstår att en heltidspolitiker faktiskt aldrig någonsin är ”ledig”. Telefonerna ringer på de mest obskyra klockslag och de förväntas avleverera solklara svar på sekunder till någon murvel, bitter allmänhet eller en ”folkpolis.”

Vi borde vara tacksamma över att det finns människor som brinner för att vilja regera! Vi har ju faktiskt valt dem för att de är beredda till uppoffringar som inte många andra skulle kunna tänka sig!

De som i dag upprörs över uteblivna karensdagar borde fundera på om de skulle vilja ha ett jobb där de aldrig lämnas ifred?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar