23 mars 2014

Om en avliden demokratins försvarare!

Den 23 februari 1981 rusade Antonio Tejero Molina in i plenisalen i den spanska ”riksdagen”, Cortes, med draget vapen.

Tilltaget, som i den spansktalande världen kallas ”Tejerazo”, misslyckades. Främst för att den spanske kungen Juan Carlos värnade demokratin efter årtionden under förtryck av diktatorn Francisco Franco.

De flesta parlamentsledamöterna hukade under sina bänkar i plenisalen men ett fåtal valde att stolt stå upp för demokratin.

En av dem var Adolfo Suárez González, som var Spaniens förste premiärminister på vägen mot en fungerande demokrati.

Bara ett år efter Tejeros kuppförsök arbetade jag på Mallorca och jagades, av lackmösseklädda Guardia Civil, genom ankomsthallen på öns flygplats Son San Juan. Spanien var i demokratins linda och arbetstillstånd för utlänningar tog fortfarande många månader att utverka. Den detaljen hade min dåvarande arbetsgivare inte tid att invänta.

Jag klarade mig genom mitt Mallorquinska år!

I dag har Adolfo Suárez González stilla somnat in efter att ha lidit av Alzheimers sjukdom under flera år.

Hur Tejero och hans kumpaner ser på saken är en smula oklart. Tejero själv frisläpptes i december 1996 efter många år bakom lås och bom!

Jag sänder en tanke till ett av mina favoritländer i allmänhet och till demokratin, Kung Juan Carlos och Suárez och hans efterlevande i synnerhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar