29 mars 2014

ESC 2014 - mitt personliga tyckande!

Snart är det dags för Eurovision Song Contest igen. På fredag börjar uppladdningen med inför-program i SVT.

Den 6, 8 och 10 maj blir galakvällar för oss som gillar tillställningen. I år är Köpenhamn värdstad och dansk TV väljer att ta tillbaka konceptet med tre programledare (som kommer att gapa i munnen på varandra?). Ifjol skötte ju Petra Mede programledarskapet, med den äran, alldeles själv. En av anledningarna var att Sverige ville dra ned på kostnaderna eftersom många länder hoppat av tävlingen p.g.a. sviktande ekonomi.

En tradition som jag och några lika galna schlagerkompisar brukar ägna oss åt är att i förväg tycka till om de olika ländernas bidrag. Oftast med inte särskilt ödmjuka eller förskönande omskrivningar!

Traditioner är till för att följas och nu har jag lyssnat, och tittat, igenom rubbet, d.v.s. alla Sanna Nielsens motståndare.

Håll tillgodo:

Semifinal 1, 6 maj:
Armenien
Först ut i år är landet som, när dessa rader skrivs i alla fall, tippas som segrare!?! Nja, jag vet inte det jag! Jag gillar uppbyggnaden under den första minuten som bygger upp mot….ja inte det som sedan kommer i alla fall. Det som hade kunnat bli kanonbra blir bara gapigt och tjatigt! Men jag hade ju galet fel i fjol då jag sågade Danmark…. Tävlingen är värd bättre än en låt från Armenien som inte har ett skit med Armenien att göra!

Lettland
Ifjol trallade Gianluca från Malta fram en glad skitlåt med sina kompisar som gungade med runtomkring. Samma sång är med i år men framförs av en lettisk långhårig kille. Han har en tårta som måste iordningställas, ”A cake to bake”, och jag blir fånigt trallande! Jag gillar detta även om det är alldeles övertydligt att tårtan är så nära ett plagiat man kan komma. En fundering bara; Varför måste alla sångare från Lettland ha exakt samma röst och samma uttryckssätt? Finns det bara en sångpedagog i Riga och måste alla landets artister skolas in hos denne/denna?

Estland
Men vaf…? Är det Yohio? Undrar jag när jag hör den första frasen i ett tonläge strax under det läge vår japanske svensk sjunger i. Men sedan inser jag att det är Charlotte Perelli med en sämre variant av ”Hero.” Det här ger mig absolut ingenting! Det är urtrist, intetsägande och trots dunka-dunka rytmen så är mina ben helt orörliga! Kisspaus!

Sverige
Jag gillar Sanna! Bara att veta att hon har absolut gehör och att därför kunna njuta i förvissningen om att det i alla fall inte blir falsksång är en enorm trygghet under detta spektakel! Sanna kommer att klara sig galant till final och väl där vet man aldrig hur högt upp i resultatlistan det blir. Kanske, och förhoppningsvis, allra högst upp! Go and get’em girl!

Island
Yohanna, var är du??? Island som ofta haft så bra låtar, vad har hänt? Ett gäng patetiska ”farbröder” som har mage att påstå att de inte har fördomar? Det är ta mej fan provocerande! Tillbaka till fiskebåtarna med er! Å skäms! Bedrövligt skrammel som inte hör hemma här!

Albanien
Tiranas ”Shakira” sjunger utan något som helst magstöd och det är ytterst oklart om stämbanden kommer att hålla genom repetitionerna och under semin? Jag brukar gilla Albanien då de tidigare ofta haft annorlunda, utstickande, bidrag. Så är icke fallet i år. Den här låten kommer jag aldrig att komma ihåg ens efter hundra genomlyssningar!

Ryssland
I den bästa av världar, där lille Vladimir inte fått fullständigt invasions-spader, så är detta en vinnare. Även om låten framförs av systrarna Gynning i rysk version, åtminstone om vi snackar botoxinjektioner i läpparna! De sjunger bra, t.o.m. på bra engelska och låten sitter som en smäck! Hade jag inte vetat att detta var ett ryskt kuppförsök att bärga hem Eurovision till Moskva så hade jag kunnat rösta på denna låt! Sorry tjejer, men i år räcker inte det. Världen i allmänhet, och Europa i synnerhet, kommer inte att rösta på er, hur bra ni än är i Köpenhamn!

Azerbajdzjan
Här är tjejen som sjunger om att tända en eld men brasan har sedan länge brunnit ut! Det händer verkligen inte ett dugg under de tre minuterna även om sångerskan gör sitt bästa för att väcka liv i askhögen. Troligen har mitt eget vinintag så här dags medfört att detta är ett lämpligt tillfälle till ännu en ”pudring av näsan.” Gäääsp!

Ukraina
Det är absolut inget fel på rösten. Hon sjunger bra och låten kan säkert bli en danshit på ett antal dansgolv i sommar. Men jag blir frustrerad eftersom jag inte blir glad och vill dansa nu heller. Tick-tock, jag kollar klockan och undrar när låten ska ta slut?

Belgien
Alltså; Sorry Bryssel men får ni schlagerfinalen nästa år så ska jag….ja, jag vet inte vad jag ska…kräkas kanske! Landet som, förutom att ha ”Europas huvudstad”, mest är känt för barnövergrepp, dålig hygien, musslor och pommes frites, skickar en lillgammal, och kraftigt överviktig ”farbror” som sjunger en lovsång till sitt hjärtas älskade. Mamma! Jag mår illa! Får nog gå å snacka i den stora vita telefonen även utan belgisk vinst för en sådan ligger långt bortom mina sjukligaste fantasier och det vill inte säga lite det!

Moldavien
Äntligen! Dags att garva lite åt gammal hederlig öst-engelska. Ni vet, ord som slutar på –ing men som sjungs som –ink! Sedan tar garvet slut för detta tycker jag är bra! Det är suggestivt och mal på i en riktning som jag gillar. En moldovisk kvinnlig motsvarighet till Roger Pontare sjunger om att hon är en vild själ och hon gör det utmärkt. Förutom att hon borde ta engelsklektioner!

San Marino
Det här låter som ledmotivet i en aldrig utgiven James Bond-film. Jag är ambivalent! Är det otroligt bra för att vara San Marino eller är det bara patetiskt? Hoppas att Valentina, som sjunger, inte väljer att blondera håret inför resan till Danmark. I korta snuttar i videon är hon blond och uppfyller därmed alla mina svåra fördomar om hur en h**a ser ut i sina värsta stunder. Tror att hon kanske fixar en finalplats!

Portugal
Vad är det med tjejer från syd och öst? Varför är det ett måste att blondera håret? Vad tror de sig uppnå med detta tilltag? It beats me! Nu dansar mina ben i alla fall! Det här svänger och det är kul! Å hon sjunger ju att hon vill vara min, bara en sån sak! Det är en härlig blandning av så många olika musikstilar så att det är svårt att hålla räkningen men Portugal gör mig sällan besviken. Inte i år heller! I love!

Nederländerna
Holländarna har en förmåga att skicka bidrag som inte sticker ut och som inte har någon som helst koppling till det egna landet. I årets bidrag är jag bums ute på den amerikanska prärien. Långt, mycket långt, från Eurovision. Det här är otroligt bra men kommer inte att ha en chans. Ingen i något land öster om Polen kommer att rösta. Synd på så rara toner!

Montenegro
Det tog fram till låt nummer 15 i årets schlager men här kommer den! Flöjten! Äntligen en härlig balkanballad av stora mått! Det här är så jävla bra så det är inte sant! Jag vill åka till Montenegro. Nu! Topplacering! Å videon är så jäkla vacker så att klockorna stannar!

Ungern
Här kommer årets mest politiskt korrekta bidrag som kommer att dra röster för att det berättar om något som aldrig kommer att vara ok. Misshandel. Det är naturligtvis ett behjärtansvärt ämne men det spelar ingen roll; Jag engageras inte trots det viktiga ämnet! Intetsägande och sångaren ser ut som om det är han som misshandlats. Jag fattar inte fast jag borde fatta!

Semifinal 2, 8 maj:
Malta
Jag gillar countryliknande musik och killar som sjunger med lite råa, maskulina, röster. Å så gillar jag akustiska gitarrer. Å att musiken svänger! Alltså; Jag blir till mig av Malta i år! Det här är musik som berör mig, gör mig glad och som jag vill höra mera av!

Israel
Nämen? Israel ska ha marschliknande bidrag där bakgrundskören bär tydliga drag av 24 månaders militärtjänst. Det här är något helt annat. En rockig låt med en tjej jag inte vill möta på en mörk bakgata. Och låten lämnar mig oberörd!

Norge
Jag har bekanta som trallar med i detta norska bidrag!?! Hur är det möjligt att tralla med i denna sång?? Å vad sjunger han? Vem hör texten? Vad storheten består i kommer jag aldrig någonsin att begripa! Hur de andra låtarna i Norges final lät är mycket svårt att förstå! Norsk flum när den är som allra, allra, sämst!

Georgien
Det samiska bidraget framröstat på vintermarknaden i Jokkmokk? Ja, den första minuten av låten kan få vem som helst att tro att så är fallet. Här är det etno från alla andra håll än från Georgien och tonartsskiftena står som spön i backen! Lite pårökt hippie-feeling om någon frågar mig. Det spretar åt så många håll så att en snar överdos är att vänta! Nej tack!

Polen
Det här gillar jag! I exakt 5 sekunder. Innan helvetet bryter ut, vilket det gör. En urkass rap i folkdräkt faller mig absolut inte på läppen! Det är skrikigt och riktigt, riktigt dåligt! Förutom en kortis med folkmusik mitt i låten och den intresseväckande inledningen som fick ett abrupt slut!

Österrike
Österrike är så otroligt ointresserade av att vinna Eurovision. År efter år är det samma sak! I år kanske man gör en eller annan schlager-bög lycklig då man skickar transan med skägg, Conchita Wurst, till Köpenhamn. Men med en urtrist låt som, oavsett artist, inte får en enda röst från Östeuropa så är de rökta!

Litauen
Nej, nej, nej! Här blir det treminuters stridspinkande, långt från tv-apparaten! Öststatsförsök till pop av allra sämsta slag. Jag blir nervsjuk av detta! Det är så otroligt uselt och sångerskan som ber om ”Attention” får i alla fall inte min! Var är öronpropparna?

Finland
Utseendemässigt Hitlerjugend från Seinäjoki! Det här kommer att tilltala hårdrocklovers i Europa. Jag tillhör inte just den grupperingen. Å gruppens utstrålning är så nära den absoluta nollpunkten som man kan komma!

Irland
Eurovisions snyggaste, pussvänligaste läppar? Det här är snygg, välarrangerad modern pop och hon gör låten med den äran. Det här vill jag lyssna mera till! Proffsigt och då har de ändå lyckats klämma in ett gäng etnostråkar i låten.

Vitryssland
Lukasjenko ger sig inte! Han vill ha Eurovision hemma i Minsk och försöker få sitt lands låt att låta som västerländskt eftertraktad. Han lyckas inte i år heller. Jag är absolut, fullständigt, likgiltig till detta bidrag. Jättetröttsamt!

Makedonien
Allvarligt; Jag trodde att detta var en transa från helvetet under de första sekunderna av låten då människan dessutom rörde sig i någon slags takt som inte hade ett skit med låten att göra. Tijana är tydligen en välkänd sångerska på Balkan. Där borde hon ha stannat och låtit någon annan åka till Köpenhamn!

Schweiz
Banjo är kul! Tempot är tjatigt enahanda, bestående av typ samma 4 toner som tjatas om till förbannelse, och sångaren har ögon som påminner om någon som är hög som en julgran. Men vad spelar det för roll? Jag gillar! En glad skitlåt helt enkelt!

Grekland
De inledande sekunderna får mig att tänka på de alldeles underbara Gudfadern-filmerna. Och den nästkommande minuten är jag med i matchen och gillar balkan-popen med trumpeter å allt annat som hör till. Med sedan ledsnar jag. Det blir för tjatigt och mantra-tragglande!

Slovenien
Flöjtdags igen, denna gång på tvären. Synd bara att hon inte spelar i synk med förinspelningen! Det brukar inte gå så där vidarevärst för Slovenien i denna tävling. I år tror jag dock att landet kommer att vara med i matchen ett tag. En outsider som kan få, om inte höga så ändå, poäng från ett stort antal länder. Dock inte min personliga tekopp!

Rumänien
Landet som inte bryr sig om det minoritetsfolk som istället tillbringar sina dagar sittandes i svenska, och andra europeiska, gatuhörn, visar sig även bara ha två artister. För hundrafemtionde gången, känns det som, representeras de av samma par. Denna gång är det riktigt, riktigt bra! Här är det vinstvarning! Mest p.g.a. att låten kommer att dra röster från alla hörn av Eurovision-land! Men Eurovision i Bukarest? Kan det verkligen bli bra? Tveksamt!

Redan klara till finalen, 10 maj:
Danmark
Jag kollade Danmarks uttagning och jag hade en annan favorit än denna låt. Jag fattade liksom inte låtens storhet i all dess naivitet. Men låten tar sig efter ett antal genomlyssningar. Trallvänligt och glatt även om jag inte tror att den har med topp-3 att göra!

Tyskland
Men vad är det med Tyskland? En gång schlagerns gigant. Alltid i umpa-umpa takt, sångvänligt och pampigt. Umpa-umpan, kompletterad med ett dragspel, finns där även i år men jag tycker det är urtrist! En currywurst är mer intressant och då gillar jag inte ens curry!

Storbritannien
I England väljer man ofta låtar med pompöst pretentiöst uppblåsta titlar. I år heter låten ”Children of the universe”. Molly som sjunger marschlåten ger knullrufset ett ansikte, så mycket är klart. Det blir nog också det enda bestående minnet av henne. För sjunger gör hon bedrövligt illa och låten är inget att hänga i pretto-granen!

Frankrike
Bör vi känna oss förolämpade i Sverige? Fransmännen har i alla fall svenska flaggan i dekoren i videon. Det här är också otroligt tragglande, om än glatt tragglande, om mustascher! Men jag älskar det! Hoppas att det går bra för fransmännen i år! Slingan i refrängen sitter som en smäck och är irriterande svår att få ur huvudet. Jag kom på mig själv härom morgonen då jag halvhögt nynnade låten på t-banan….  

Spanien
En svår konkurrent till Sanna! Det här är balladen som kan sno poäng från Sverige! Ruth sjunger fantastiskt bra och låten är mycket bra! Kan bli Spaniens bästa placering på många år!

Italien
I Italien är Eurovision ett ganska så obekant begrepp och landet är nog rätt ointresserade av att få evenemanget hem till sig. Det här är italiensk pop/rock-musik så som den har låtit sedan romartiden. Tjejen med krigsmålning får mig inte att röra en min. Jag är bara ofantligt uttråkad!

I år avstår jag från att gissa hur det kommer att sluta! Men jag håller alla mina tummar för Årstas/Bromöllas egen sånggudinna…!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar