5 juli 2013

Om bankers kundförakt

Nyligen misshandlades en bankanställd i Stockholm av en kund som blev förargad över att han inte fick sätta in en bunt med sedlar på ett av sina konton. Bankkontoret ifråga, liksom de flesta andra bankkontor i landet, accepterar inte kontanter.

Många är vi kunder som drabbas av detta och av andra påfund av bankjättarna.

Häromdagen, då solen lyste med sin frånvaro, beslöt jag mig för att under en dag lämna mitt grönbete i den vackra sörmländska naturen. Bland annat beslöt jag mig för att klara av några bankaffärer som jag inte hunnit med i storstan före semestern.

Jag har sedan en tid en mindre summa pengar bunden på ett bankkonto. Att binda pengarna via Internet var en baggis! När jag som kund inte vill att bindningstiden ska förlängas ytterligare är det dock inte längre lika lätt. Då måste jag möta en människa på ett bankkontor.

Jag stegade därför över den stenöken som i Katrineholm kallas för torg och tog tag i dörren till Nordea. Klockan var tolv minuter över ett på tidiga eftermiddagen och dörren var låst och ett anslag upplyste mig om att det sommartid råder lunchstängt mellan 13 och 14.

Av bankens, redan från början märkligt korta, öppettider 10-15 väljer man att helt enkelt hålla stängt 20 % av tiden!?!

Det är inte bara ofattbart och oacceptabelt utan det är också ett påfund som bara en storbank med kundförakt kan ägna sig åt!

Att en bank inte vill hantera kontanter, inte vill möta kunder men lik förbaskat vill ha våra pengar är en svårbegriplig ekvation. Tur att personalen kan gå på lunch i stället för att bry sina hjärnor med sådana bekymmer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar