29 december 2015

Tack förfäder för genuppsättningen!

Att se en vän, kollega, släkting eller vem som helst drabbas av vinterkräksjuka är ingen vacker syn. På några få minuter går en fullt frisk människa från att vara fullt frisk till att vara en ömkansvärd stackare som spyr tarmarna ur sig.

Jag är så otroligt tacksam för att jag aldrig drabbats och därmed troligen tillhör de 20 % av mänskligheten som är immuna mot det vidriga viruset.

I en TT-intervju på tisdagen berättar Elsie Ydring, molekylärbiolog, att man föds med immuniteten så det är bara att tacka och bocka för genuppsättningen jag begåvats med (även om det finns åtskilliga ”vänner” som påstår att jag är degenererad!).

En smula oroväckande är dock beskedet att jag kanske tillhör de 30 % av befolkningen som är så kallade asymptomatiska bärare vilket innebär att jag bär och sprider viruset utan att själv bli sjuk.

Hur som helst är det nu dags att börja desinficera ”tassarna” i parti och minut. Jag vill inte att någon annan ska drabbas av eländet och är jag en potentiell smittobomb utan symptom så hoppas jag att jag genom att ha rena, torra händer att jag minimerar den eventuella risken att jag sprider något jag själv inte drabbas av!

Tack alla förfäder som gjorde mig och de mina, med vår genuppsättning, immuna mot spysjukan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar