4 december 2015

Har SR Ekot fått TV4-sjukan?

Som läsare av min blogg kan konstatera är jag otroligt nyhetsintresserad. Jag gillar att följa med i det mesta som händer och sker i vår omvärld.

Ibland, när det inte finns tid för noggrann läsning av media, eller när jag bara snabbt vill bli uppdaterad, är det antingen SVT Text-tv eller SR Ekot som gäller.

Ekots kortsändningar, 3 min på dagtid men bara 2 min nattetid (Varför då? Händer det mindre i världen när det är natt i Sverige? Finns det verkligen inte varken intresse eller plats för längre nyhetssändningar på natten?)

För några månader sedan slutade Ekot:s nyhetsuppläsare med att inleda sändningarna med att tala om vad klockan är. Det är liksom pang på rödbetan med första nyheten. Utan klockangivelsen och att få veta att vi lyssnar på SR Ekot så kan det dock vara lätt att missa de första sekunderna av första nyhetstelegrammet.

Nåja, tänker jag, då blir det i alla fall mer nyheter på de korta minuter nyhetsuppdateringen ska levereras.

Keep on dreamin’ Jens!

I allt större omfattning har SR Ekot börjat lägga sig till med olaten som jag bara trodde TV4 hade i Sverige. Mer och mer tid ägnas åt att göra ”reklam” för det egna företagets övriga program.

I går kväll satte Ekoredaktionen något slags bisarrt rekord då 21-nyheterna avslutades med en längre, av de tre minuter sändningen pågick, utläggning om vilka som utsetts till ”Vintervärdar” i P1! Som om det just nu råder nyhetstorka i världen???

Har SR Ekot smittats av TV4-sjukan? Jag hoppas i så fall att företagshälsovården snarast kopplas in innan ”patienten” är bortom räddning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar