12 december 2015

Semester i en islamisk republik, någon?

Jag har tidigare, vid flera tillfällen, berättat om Yahya Jammeh, envåldshärskande diktator i Gambia.

År 2007 påstod han sig ha upptäckt ett botemedel mot AIDS. Tidigare i år meddelade han att han skulle skära halsarna av alla homosexuella. I november kom (det enda positiva hittills?) då han med omedelbar verkan förbjöd kvinnlig omskärelse.

I dag tar Jammeh nästa steg i sitt förvirrade styre och utropar nu sitt land till ”Islamisk republik.”

Därmed lirar han och hans folk numera i samma liga som t ex Pakistan, Iran, Jemen och Mauretanien.

Tro mig; Jag har många, fantastiska, bekanta som är muslimer och självklart respekterar jag deras livsval.

När en diktator utropar sitt land som ”Islamisk republik” är det dock något annat och helt klart oroande.

Främst handlar denna oro om vilka nästa steg blir som Jammeh har för avsikt att ta?

Samtidigt fortsätter resekoncernen Thomas Cook, där Ving, Spies och Globetrotter bl a ingår, att flyga solsugna (mer än naiva?) nordbor till flygplatsen i Banjul, landets huvudstad. Det är ta mig fan inte riktigt klokt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar