En bussförare i Stockholm är ute i blåsväder efter att ha
beslagtagit en mobiltelefon från en tonårspojke berättar DN.
Ynglingen visade upp sin mobil med en falsk s.k. sms-biljett
varvid chauffören surnade till och snodde luren från den kriminelle gossen.
Följden blev att det blev ståhej på bussen, passagerare blev
upprörda och ca 15 av dessa valde att lämna bussen.
SL, och entreprenören Keolis, påstår nu att föraren begått
tjänstefel och att det minsann kommer att bli ett personalärende av det hela.
Jag säger bara: Heja chauffören!
Att försöka åka med en buss med falsk biljett kallas i min
värld för bedrägeri och jag anser att chauffören gjorde helt rätt som beslagtog
viktigt bevismaterial!
Chaufförens arbetsgivare anser att han skulle ha avvisat
bedragaren men inte beslagtagit mobiltelefonen.
Detta måste innebära att om någon, icke behörig, använder ett
kreditkort tillhörande en av SL:s eller Keolis:s chefer så är det helt rätt av
butiksinnehavaren att säga: ”Sorry, men kortet är inte ditt. Du kan tyvärr inte
handla i min butik men här har du kortet tillbaka så försök gärna någon
annanstans!”
Som ärlig kollektivtrafikresenär, som betalar erfordrad
taxa för mina resor, så ser jag fram emot att följa ärendet med busschauffören
som, i mina ögon, gjorde det enda rätta och försvårade för en brottsling att
fortsätta på sin brottsliga bana!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar