31 juli 2015

Røde pølser på Arlanda!

Många, om inte de flesta, svenskar som besöker vårt södra grannland Danmark passar på att käka en, eller flera, røde pølser (den röda varmkorven) som säljs av landets många korvkiosker på hjul. Så även jag!

Om jag reser utomlands och är borta ett par veckor brukar jag vara jäkligt sugen på korv med bröd när jag kommer hem och jag vet att jag delar detta märkliga sug med många andra.

För oss som ofta nyttjar Arlanda flygplats för våra resor kommer nu en häftig botgöring mot abstinensbesvären.

Det danska företaget Steff Houlberg, stora på den ambulerande danska pølsemarknaden, slår i dagarna upp en korvvagn i ankomsthallen i terminal 5 på Arlanda. Alldeles vid bagagebanden där vi alla, så gott som alltid, tvingas stå och vänta rent oskäligt länge på våra väskor.

Vilken briljant idé tycker jag och jag är övertygad om att den nya etableringen kommer att bli en succé då de flestas blodsockerhalt har en tendens att befinna sig strax under fotknölarna efter en långflygning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar