25 juli 2015

Om kantareller och synrubbningar!

Trots att jag är en människa som gillar att promenera ute i skogen, kolla på fåglar, älgar, hjortar, rävar, rådjur och njuta av vår vackra natur under lediga stunder så är jag fullkomligt usel när det kommer till att ta tillvara det som erbjuds i form av ätbara godsaker!

Bär har jag ingen energi till och när det handlar om svampplockning erkänner jag; Jag är världens absolut sämsta svampplockare trots att jag tycker att det är så otroligt gott att käka svamp!

Jag kan kliva ut i skogen och höra sällskapet ropa till mig att jag är en idiot! ”Men för helvete, se dig omkring!” Det visar sig då att jag står mitt i ett hav av solgula kantareller

Som jag inte, men uppenbarligen alla andra, ser (jag tror att det antingen handlar om en bisarr synrubbning eller något genetiskt!)

Tack vare att mina vänner som jag just besökt allvarligt funderar på att köpa en ny frys då årets kantarellskörd vida överstigit den nuvarande frysboxens kapacitet erbjöds jag en rejäl laddning kantareller inför hemresan!

Det allra godaste, mest underbara, är, i alla fall i min värld, en knäckebrödsskiva med smörstekta kantareller, litet finhackad lök, salt, peppar och en liten nypa socker!

Mina, inte alls surt förvärvade utan av hjältar plockade och skänkta, kantareller räcker både till detta och till kvällens pastasås.

Ohhh, vad gott det ska bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar