18 juli 2015

Om att tro och vara annat än "svensk"!

Hur jag än formulerar mig nu kommer det alltid finnas ett antal människor som tycker att jag är nedlåtande, rasistisk eller i största möjligaste mån fördomsfull! Om de nu inte tycker att jag är alltför främlingsvänlig förstås!?!

På min arbetsplats har vi en städare, Ahmed, som städar som en Gud! Det dammkorn, den skitiga hörna som Ahmed inte hittar finns inte! Jag tror, och vet, att jag och alla mina kollegor är sååå tacksamma för att Ahmed finns.

Ibland missförstår vi varandra, Ahmed och vi andra, men vad spelar det för roll? Med gester och ett eller annat ord på främmande språk så förstår vi nog ändå varandra utsökt väl när det kommer till den berömda kritan!

Ahmed är glad och tacksam över Sverige och över att få slänga käft med oss på jobbet! Han kommenderar mig emellanåt; ”Packa å dra, jag ska städa här!” och då finns inget alternativ. Hur många akuta arbetsuppgifter jag än har på mitt skrivbord är det bara att så smidigt som möjligt ta kaffekoppen och gå ut en stund. För jag vet att när jag återvänder några få minuter senare så är mitt rum så kliniskt rent så att ”klockorna stannar!”

Under ramadan, dvs de senaste veckorna, har Ahmed hållit en ganska låg profil. Som muslim i Sverige, när ramadan infaller mitt i högsommaren då solen ”aldrig” går ner, har energin till de sedvanliga stordåden liksom inte funnits.

Att bara tillåtas äta och dricka under några få timmar då nattvilan borde vara det högsta på agendan skulle tära på de flesta precis som det nog gör, och har gjort, på de flesta muslimer.

Nu är ramadan över och jag läser ett TT-telegram som berättar om att muslimerna i Malmö inbjudit alla som vill till årets Eid-festival med mat, sång, dans, hennamålning och massor med glädje!

Jag blir litet avundsjuk. Jag hade gärna deltagit! För att lära!

Jag vill lära mig mera och jag vill att folk ska begripa att alla muslimer inte är aktiva medlemmar i IS!

I Malmö fick besökarnas barn träffa räddningstjänsten och prova på att vara brandman och använda vattenspruta. Vad bra det hade varit om barnen fick kyla ned alla de som varken har viljan att acceptera eller viljan att förstå de som tycker och tror annorlunda än dem själva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar