5 juli 2015

Om Greklands ödestimmar!

Ödesklockan slår i kväll sin sista gong-gong för Grekland!

Oavsett hur det går i dagens omröstning så lär det ta många, många, år innan Olympens land åter tittar upp över ytan på det Egeiska havet!

Ευχαριστώ (tack) vill jag säga till landet som lärt oss alltifrån Tsatsiki och Souvlaki till att vara ett underbart semesterland. (Jag tackar dock inte för Feta-osten! Under en vinter för länge sedan var jag reseledare på den spanska ön Fuerteventura vars huvudstad under många år kallades Puerto de Cabra (gethamnen) och jag ljög varje vecka för mina gäster om den ”fantastiska getosten” på ön. Getost är bland det mest ointressanta jag någonsin ätit!)

Just i dag, men bara i dag, är jag ganska nöjd över att Sverige inte är en del av Euro-samarbetet! Därmed inte sagt att jag tror att vi i vårt lilla avlägsna land kommer att gå skadelösa ur krisen (även om ett antal Euro-skeptiker fortsatt tror detta!).

Det är stor risk att sedelpressarna i Grekland snart nog måste börja trycka nya drachmer.

Om bara grekiska krösusar till skattesmitare insett att de ruinerade sitt land, om grekerna bara hade insett att det inte går att gå i pension vid 55-års ålder, om…

Jag svänger ihop en tsatsiki till söndagsmiddagen, kanske blir det souvlaki till huvudrätt, tar några fantastiska Kalamata-oliver och höjer ett glas för landet jag gillar men som aldrig kommer att bli sig likt! I alla fall inte under överskådlig framtid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar