12 september 2014

Fantastiskt SVT!

När Anne Lundberg var ute på de sju haven med den oberäknelige kocken German Zamudio och lagade mat åt allsköns sailors så satt jag tindrande i soffan! 

”Landgång” är ett program jag följt slaviskt genom åren.

P g a mitt svikande intresse för att titta på matlagning i TV var jag en smula betänksam inför gårdagskvällens säsongspremiär. Men jag satte mig i soffan! Och blev djupt berörd!

Anne Lundberg gör det igen och banne mig om det inte kommer att vänta en ny ”Kristallen” på henne om serien fortsätter i samma fantastiska anda som den började.

I första avsnittet mönstrade Anne på sjukhusbåten ”African Mercy” där dedikerade volontärer bedriver och erbjuder sjukvård till de som aldrig annars skulle ha fått chansen till ett drägligare liv.

I premiären låg fartyget i hamnen i Pointe-Noire i Republiken Kongo (Kongo-Brazzaville).

Matlagningen var nedtonad, ja snudd på borta. I stället fick vi följa personalen när de bl a gav synen åter till människor som varit blinda i åratal.

Djupt gripande och fantastiskt berättat!

Tusen tack SVT, Anne och alla fantastiska människor som arbetar ombord på ”African Mercy”.

Jag kommer att sitta klistrad i soffan under fortsättningen av serien och rekommenderar alla andra att göra detsamma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar