21 september 2014

Azorerna behöver jag inte längre resa till!

Jag besökte Phuket flera år innan svenska charterarrangörer började frakta solsugna nordbor dit i en omfattning som får flera Medelhavsdestinationer att framstå som lillebror!

Jag hade tur att hinna få se Aruba innan charterflygen nådde dit.

Jag gillar att uppleva nya platser på vår planet och ta del av andra kulturer. Precis som många andra svenskar. Därmed inte sagt att jag tycker att det alltid är kul att göra detta tillsammans med mina landsmän.

Genom åren har jag snappat upp ett och annat resmål genom att läsa annorlunda resereportage. Jag har dock alltför ofta kunnat konstatera att tidningar har en förmåga att kollektivt beskriva samma resmål under en väldigt begränsad tidsperiod. 

Jag misstänker förstås att det handlar misstänkt mycket om rent korrupta journalister som samtidigt får finfina erbjudanden, från turismhungriga turistbyråer, om resor med trevliga rundturer.
Ändå brukar ”alla” tidningar ofta påpeka att så inte är fallet, att de aldrig skulle nappa på ett sådant erbjudande och att de står helt främmande till att skriva glada reportage från resmål där de påverkats att göra så utifrån.

Denna helg skriver Expressen och DN, naturligtvis helt oberoende av varandra (trots att de har samma vd och ingår under Bonnierfamiljens stora beskydd) om samma resmål; Azorerna.

I dag vet jag därför precis allt om öarna, om torget framför rådhuset i huvudstaden Ponta Delgada, om restauranger, barer och nattliv. Om svarta stränder och vandringar i underskön natur, om valsafaris, om vulkaner högre än Kebnekaise och om den 100-procentiga chansen att få se delfiner.

Jag har länge tyckt att den avlägset belägna ögruppen är intressant av många olika orsaker och att den någon gång vore värd ett besök. Det tycker jag inte längre!

Trots att jag aldrig varit där så vet jag numera ”allt” om öarna och jag känner att vad ska jag dit att göra? Finns det någonting kvar att se som jag inte redan vet allt om?

Azorerna står mig, efter denna helg, ända upp i halsen!

Synd för alla andra mediaredaktioner som säkerligen var med på samma tripp som Expressens och DN:s team men som ännu inte har hunnit formulera sina åsikter i text!

Jag lovar att det kommer att bli en herrans massa reportage från Azorerna i resetidningarna under hösten!

Synd att jag redan har varit där, om än bara i fantasins värld!

Vart nästa resa för mig? Aldrig att jag det avslöjar för då kanske en hord journalister åker dit! Eller så börjar ett antal charterbolag frakta landsmän till platsen ifråga!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar