14 mars 2017

Om ICA, Gevalia, Carlsberg och kundförakt!

Att ha med ICA:s kundtjänst att göra kan få även en snart flintskallig att bli gråhårig! Företagets kundtjänst tillhör kategorin sämst i klassen.

Jag har många gånger vänt mig till företagets kundtjänst med frågor och önskemål. I precis exakt samtliga fall blir svaret ett standardsvar som talar om att ”varje ICA-handlare är sin egen och bestämmer helt på egen hand vilket sortiment butiken ska ha”.

Svaret är direkt felaktigt. ”Min” ICA-handlare har förklarat, både för mig och för ICA:s kundtjänst att när ICA centralt beslutar att plocka bort en produkt, från låt oss säga Findus, så har den lokale handlaren ingen som helst möjlighet, eller tillåtelse, att plocka hem produkten.

I dag får vi veta att Gevalias kaffeprodukter till stora delar bannlyses av ICA:s huvudkontor.

Jag tänker först att det var då själva fan att vi som kunder inte ska få tillåtelse att själva fatta beslut om vilka produkter vi vill inhandla. Någon sekund senare tänker jag tvärtemot; Det var då på tiden att ICA plockar bort delar av lurendrejarnas sortiment!

ICA påstår, med all rätta, att Gevalias prisläge är för högt och att förpackningsstorlekarna har en tendens att minska utan att kunderna blir varse.

Direkt provocerande är Gevalias presskontakt, Joanna Mossberg, när hon i en intervju med Expressen säger: ”I samband med relanseringen har förpackningarna gjorts om och i vissa fall har paketstorleken branschanpassats.”

Själv slutade jag att köpa Gevalias kaffe redan för många år sedan då jag upptäckte att mitt halvkilos paket plötsligt bara innehöll 450 gram. Det var förresten ungefär i samma veva som Carlsberg ändrade volyminnehållet i stora läskedrycksflaskor från 150 cl till 140 cl. Utan att sänka priset!

Båda producenternas största konkurrenter har fortsatt med de större förpackningarna och dessa säljs ofta fortsatt till ett lägre pris än vad Gevalias och Carlsbergs bluffar gör!

Jag blir förbannad när livsmedelsproducenter medvetet försöker lura konsumenterna. 

Nästan lika förbannad som jag blir över att ICA har en kundtjänst som behandlar samma konsumenter som crap!

1 kommentar: