Att ha med ICA:s kundtjänst att göra kan få även en snart
flintskallig att bli gråhårig! Företagets kundtjänst tillhör kategorin sämst i
klassen.
Jag har många gånger vänt mig till företagets kundtjänst med
frågor och önskemål. I precis exakt samtliga fall blir svaret ett standardsvar
som talar om att ”varje ICA-handlare är sin egen och bestämmer helt på egen
hand vilket sortiment butiken ska ha”.
Svaret är direkt felaktigt. ”Min” ICA-handlare har
förklarat, både för mig och för ICA:s kundtjänst att när ICA centralt beslutar
att plocka bort en produkt, från låt oss säga Findus, så har den lokale
handlaren ingen som helst möjlighet, eller tillåtelse, att plocka hem
produkten.
I dag får vi veta att Gevalias kaffeprodukter till stora
delar bannlyses av ICA:s huvudkontor.
Jag tänker först att det var då själva fan att vi som kunder
inte ska få tillåtelse att själva fatta beslut om vilka produkter vi vill
inhandla. Någon sekund senare tänker jag tvärtemot; Det var då på tiden att ICA
plockar bort delar av lurendrejarnas sortiment!
ICA påstår, med all rätta, att Gevalias prisläge är för högt
och att förpackningsstorlekarna har en tendens att minska utan att kunderna
blir varse.
Direkt provocerande är Gevalias presskontakt, Joanna
Mossberg, när hon i en intervju med Expressen säger: ”I samband med
relanseringen har förpackningarna gjorts om och i vissa fall har paketstorleken
branschanpassats.”
Själv slutade jag att köpa Gevalias kaffe redan för många år
sedan då jag upptäckte att mitt halvkilos paket plötsligt bara innehöll 450
gram. Det var förresten ungefär i samma veva som Carlsberg ändrade
volyminnehållet i stora läskedrycksflaskor från 150 cl till 140 cl. Utan att sänka priset!
Båda producenternas största konkurrenter har fortsatt med de
större förpackningarna och dessa säljs ofta fortsatt till ett lägre pris än vad
Gevalias och Carlsbergs bluffar gör!
Jag blir förbannad när livsmedelsproducenter medvetet
försöker lura konsumenterna.
Nästan lika förbannad som jag blir över att ICA
har en kundtjänst som behandlar samma konsumenter som crap!
Bra skrivet!
SvaraRadera