30 mars 2017

När klockorna vrids stängs logiken av!

Det man med säkerhet kan slå fast i samband med att klockorna ska ställas om är att då tittar allsköns tyckare fram ur gömmorna. Lika säkert tycks det vara att folk i allmänhet, låt oss säga sisådär 99 procent, inte har någon eller endast liten logisk förmåga att förklara vad som händer i samband med att en timme försvinner eller tillkommer.

Blir det ljusare på morgonen eller kvällen eller både på morgnar och kvällar? Själv uppfattar jag det som om de allra flesta överhuvudtaget inte har tänkt klart utan helt sonika låter tiden gå ur led!

Torsdagens Namn och Nytt i DN visar sig vara en bekräftelse på ovanstående.

I ett försök till vits tycker Per i Umeå att vi ska garva åt hans:
”Varför kommer du så tidigt?” ”Jag glömde ställa fram klockan, bor i lägenhet.” ”Lägenhet?” ”Ja, vi har inga trädgårdsmöbler.”

Hade Per börjat sin story med frågan ”Varför kommer du så sent?”, så hade jag, kanske småfnissat.

Nu blev det bara platt fall, både för Per och för en tidsförvirrad NoN-redaktion.

Att glömma ställa fram klockan gör att vem som helst blir minst en timme sen till vart det nu borde ha burit hän.

Kalla mig petimäter men jag vidhåller att den som har en åsikt om sommartiden borde ha tänkt igenom saken noga.

Själv längtar jag med en dåres envishet efter sommartid året runt. En timme mer eftermiddagsljus är värt så mycket mer än vad alla ljusskygga tycks tro. Att vintermorgnarna blir ännu mörkare är förvisso trist men hellre det trista först och belöningen senare, i alla fall om någon frågar mig.

Om ungefär sju månader, sista helgen i oktober är det dags igen! Då vaknar alla de som tycks leva i ett parallellt universum där tid är något abstrakt, men inte så abstrakt så att de inte kan tillåta sig att tycka rena felaktigheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar