G-OMYT! Lägg denna märkliga förkortning på minnet!
Skulle du finna dig stå i begrepp att kliva ombord på ett
flygplan med detta registreringsnummer, som det handlar om, så skulle jag om
jag var du välja att avstå resan, oaktat hur mycket biljetten kostat!
För den som inte är flygnörd kommer här en förklaring på
begriplig svenska:
Alla flygplan har, liksom t.ex. bilar, registreringsnummer.
G-OMYT är en stor Airbus av modellen A330-200. Flygplanet är i dag snart 20 år
gammalt och används i dag av Thomas Cook Airlines men har också använts i
omgångar av det indonesiska flygbolaget Garuda.
Under sommaren har planet sin hemmabas i Manchester men
under vinterhalvåret flyger det skandinaviska soltörstare till resmål långt borta som Dominikanska Republiken, Mexiko och Thailand. Resenärer som oftast
bokat sin resa med koncernens stora svenska researrangör Ving.
Redan för flera år sedan bloggade jag om två mindre behagliga
flygningar med maskinen då min stol var trasig på såväl ut- som hemresa och jag
tvingades tillbringa totalt ett dygn i en stol i nedfällt läge. (Att stolen
inte reparerades under 14 dagar fick mig att förstå att planet har allvarligare
problem än att en stol måste åtgärdas!)
En googling den gången gav vid handen att maskinens ena, av
två, motorer vid flera tillfällen lagt av mitt ute över Atlanten och jag
tackade min lyckliga stjärna att jag alls överlevde det som för mig blev en
helvetestripp.
I gårkväll skull sisådär 300 svenska turister ha återvänt
till Stockholm från en semester på Thailändska ön Phuket.
De hade klivit ombord när personal, enligt Expressen,
upptäckte en luftbubbla, som det rann vätska ur, på skrovet.
I dag lördag, 16 timmar senare än planerat landade flygplanet
på Arlanda. Om passagerarna fanns ombord vet jag inte eftersom ingen media
skrivit om saken och Ving heller inte presterat något pressmeddelande i ärendet.
Vad jag med absolut säkerhet vet är dock att jag aldrig
kommer att sätta min fot ombord på flygplanet med ursprunglig ankomst nonstop från helvetet.
Därför kan jag heller aldrig mer boka en resa där flygningen utförs av Thomas
Cook Airlines.
Tro mig; Jag kommer att hålla mig uppdaterad om G-OMYT och
huruvida maskinen plötsligt byter ägare. Den jävla fågeln har jag flugit med
för sista gången!
Ett måndagsexemplar som G-OMYT borde förpassas ut
i de amerikanska ökenområden som numera blivit begravningsplatser för
flygplanslik liknande vraket från Thomas Cook!
För inte kan det väl vara så illa så att Thomas Cook Airlines har uselt underhåll på alla sina flygplan?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar