2 mars 2017

Nyheter som minner om psykologins "dubbla budskap"

För en herrans massa år sedan, under gymnasietiden, med en mer än speciell psykologilärare, fick vi i klassen en dag se en långfilm om familjen från helvetet, där särskilt mamman i familjen drev sin dotter till schizofreni och elchocksbehandling. 

Då fattade jag ingenting! I dag förstår jag att filmen ändå måste ha gjort intryck på mig eftersom den är det första jag tänker på när jag tar del av dagens nyhetsflöde.

Under psykologiundervisningen analyserade vi sönder filmen i dess minsta beståndsdelar, ivrigt påhejade av vår Pomperipossa till fröken. 

Vi i klassen kom nog inte fram till så himla mycket, om jag minns rätt, utan det var nog ”fröken” som fick lära oss allt om det som kallas för ”dubbla budskap”, som kan göra vem som helst skogstokig!

I dag får vi oss till livs att EU:s flyktingkommissionär Dimitris Avramopoulus vill att flyktingar som fått avslag å sin asylansökan ska spärras in bakom lås och bom i avvaktan på avvisning.

I Sverige föreslår regeringen, genom justitieminister Morgan Johansson (S), att ensamkommande barn, som fått avslag på sin asylansökan, ska få gå klart gymnasiet innan de skickas hem.

Samtidigt meddelar regeringens utredare att den svenska insatsen i Afghanistan varken har lyckats med målen om förbättrad säkerhet eller minskad fattigdom utan mest har handlat om bortkastade pengar.

Sorry, men inte ens min pipröstade psykologilärarinna i gymnasiet skulle kunna diagnosticera de förvirrande tankar jag drabbas av när jag försöker synkronisera de spretiga besked som media, en sketen torsdag, slår upp mer eller mindre ostrukturerat.

Ännu mer förvirrad blir jag när jag hysteriskt och halvmaniskt googlar efter filmtiteln som slog ned som en bomb i mitt yra sinne. Ken Loach regisserade filmen, som plötsligt belamrade mitt hjärnkontor sisådär 37 år efter att jag inte begrep!

Måste nog se om ”Family Life” och konstatera att världen knappast har blivit lättare att förstå trots att många år har gått!

"Dubbla (eller kanske trippla) budskap" är uttrycket för dagen! (Undrar förresten vad de ensamkommande barnen från Afghanistan ska tänka där de sitter i gymnasiet i väntan på att skickas hem?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar