Jag tror att vi är ofattbart många som när vi just klivit
ombord på ett flygplan och satt oss fått höra ”boarding completed” i
högtalarna. Meddelandet, som betyder att alla som ska ombord verkligen har
kommit ombord, innebär att kabinpersonalen börjar stänga bagagehyllor, kollar
säkerhetsbälten, skäller ut någon stackare som råkat fälla ned sitt ryggstöd
och i övrigt går mittgången fram och tillbaka, med handskar på, bara för att
det är ”showtime” liksom.
Sedan händer ingenting. Därefter inte ett dugg. En stund
senare börjar vi passagerare undra varför dörren inte stängs och vi drar iväg?
Då får vi höra kaptenens röst i högtalarna som meddelar att ”vi
väntar på de sista handlingarna” innan vi kan starta.
Detta meddelande betyder i praktiken att någon liten
människa från luftfartsorganisationen i landet ska pallra sig ut till planet
med de slutgiltiga passagerarlistorna, väderuppgifter och en hel massa annan
information som personalen i cockpit anses vara handlingsförlamade utan.
Jag blir därför glad av att läsa en nyhet på den danska
resesajten www.check-in.dk som berättar
att Lufthansa nu börjat testa papperslösa flygningar, där kapten och styrman
får all upptänklig info via data i stället för i pappersform.
Artikeln berättar om kapten Andreas Ritter som den 1 augusti
blev först med att testa systemet under en flygning mellan Frankfurt och Doha,
med mellanlandning i Kuwait.
Vid mellanlandningen hade Ritter redan innan flyget kommit
fram till sin gate fått all information han behövde för att snabbt kunna flyga
vidare mot Doha.
Pessimister inflikar säkert genast att när det gäller teknik
kan man aldrig vara riktigt säker. De obstruerar säkert mot nymodigheterna utan
att tänka en enda tanke på all den teknik som i övrigt styr deras väl och ve
under flygning.
Själv säger jag bara: Grattis Lufthansa! Hoppas att
försöken, som nu snabbt ska utvidgas över stora delar av linjenätet, slår väl
ut.
Skulle den nya tekniken någon gång fallera får vi finna oss i
att ”wait for the paperworks”, det har vi gjort så mången gång förr, men
troligen kommer allt att fungera bra och vi kommer att se alltfler punktliga
avgångar, något vi inte är så väldigt vana vid!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar