13 december 2014

Om Lucia, traditioner och en grå gegga!

Under massor med år har Luciafirandet i SVT retat gallfeber på mig. Det har varit äckligt tillrättalagt, utslätat, hopplös textläsning, urdålig körsång och så vulgärt politiskt korrekt så att magsyran stått som kaskader upp i strupen.

Så icke i år! Äntligen! Därmed inte sagt att SVT går klanderfria ur det hela!

Dagens Lussefirande från Oscar Fredriks kyrka i Göteborg var helt enkelt strålande. Körer och orkester gjorde det med den äran. Sonja Aldén, Anders Ekborg och Helena Paparizou gjorde det som förväntades av dem.

Många sånger framfördes i helt nya arrangemang och det var mycket folkviseton. Ingen textläsning utan helt enkelt en underbar konsert i vintermörkret.

Synd bara att den kanske vackraste sången, framförd oerhört gripande av en för mig okänd sångerska, inte fått något utrymme i förhandspublicerandet inför Luciamorgonen.

Marianne Holmboe, norskfödd göteborgska boende i Andalucien, med flamenco på huvudmenyn vid sidan av arabisk musik, framförde ”Ya Mariyam El Bekr”, en syriansk Mariasång. På arabiska!! Fantastiskt Marianne! (Ta mig sjutton om inte Marianne, under applåderna, mimade fram ett ”Shukran”, inte ett tack.)

Här kanske vän av ordning påstår att jag som traditionsbunden Lucia-fanatiker inte borde ha accepterat arabisk sång under en Luciamorgon? Mer om det senare!

Hanna Hellquist skriver krönikor i DN. Så även i dagens bilaga DN Lördag. Hanna hatar uppenbarligen allt vad traditioner heter och precis som de flesta andra kulturskribenter i riket så tycker hon att just Luciafirandet är bland det jävligaste vi har när det kommer till traditioner.

Hanna lovprisar skolan som i ”demokratisk anda” röstat fram en rödhårig gosse som Lucia samtidigt som hon påstår att detta får sådana som mig att tycka att det är ”ett hån mot den gamla fina traditionen.”

Ja, jag erkänner att jag tycker att traditioner, i alla fall i 99 % av fallen, är värda att förbli traditioner. Jag undrar hur många svenskar som är beredda att skippa julskinkan på julafton, kräftpremiären i augusti, påskkärringarna på skärtorsdagen eller dansen kring midsommarstången? Inte särskilt många påstår jag!

Utan traditioner riskerar hela tillvaron att bli en grå traditionslös gegga som för tankarna till något planekonomiskt rike styrt av en despot som tillgodoser sina lustar på bekostnad av en kuvad befolkning som bara har att traska vidare i geggan!

Därmed inte alls sagt att dagens arabiska, oj vad vacker den var, sång i Luciamorgonen inkräktar på traditionen. Att föra in nya inslag i en tradition är viktigt. Det är däremot inte alls viktigt att skippa traditioner i sin helhet eller att göra om dem till oigenkännlighet!

I dag tror jag att många syriska, särskilt kristna, flyktingar som kommit till landet med inte längre fullt så öppet hjärta någonstans berördes av en av deras nya lands traditioner och att de är beredda att ta del av flera sådana. I stället för att berövas alla de traditioner de för med sig eller att de förväntas gå i en svensk kulturjournalistisk, traditionslös, gegga fram till dödagar!

1 kommentar:

  1. La du märke till att det sjöngs en ovanlig vers i Luciasången? "Låt oss det ljuset se som ger åt världen fred" Den versen kommer att leva vidare i år an dra luciatåg runt om i landet.

    SvaraRadera