21 december 2013

Mina julköttbullar är Jan Boris! Nästan!

där ja…

Nu är julköttbullarna gjorda. Julköttbullar förresten, jag gör köttbullarna efter samma recept som alltid. Och lite småstörigt kan jag säga att de brukar uppmärksammas i positiva ordalag!

Jag tror att de allra flest har en äldre, närstående, släkting som de lärt sig allehanda matknep av. Jodå, jag har lärt mig massor av mina men just köttbullarna är sannerligen inte någon släktings förtjänst!

Jag riktar mitt stora tack till Jan Boris!

Vem då säger kanske någon yngre läsare?

Jan Boris Möller är kock, författare och matforskare. Han var dessutom en föregångare när det gäller matlagnings-TV. I dag står både kreti å pleti vid grytorna i dumburken och påstår att de är matgiganter!

Jan Boris står för 95 % av ”mitt” köttbullsrecept, de sista 5 procenten kommer att följa med mig i graven, och jag är honom mycket tacksam för ett otroligt bra tips som jag f ö inte begriper att inte folk använder sig av i större omfattning!

Hur många bunkar i riket innehåller mjölk och ströbröd som ”ska stå och svälla”, innan övriga ingredienser pytsas i allteftersom?

Jan Boris knep, som han avslöjade i en kokbok av årgång 1994, är att alla ingredienser utom just ströbrödet ska blandas samman. Därefter ska ströbrödet i för att detta på så sätt får möjlighet att suga upp, och sprida, alla smaskiga smakämnena!

Ett kanontips som kan omsättas på nästan alla rätter där brödsmulorna förekommer!

Tack Jan Boris! God Jul till dig och till alla andra i julstöket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar