31 december 2013

Drömflyget som blev en mardröm!

Flygbolaget Norwegian och deras satsning på långresemål får ett dystert årsavslut då bolaget drabbats av omfattande förseningar p g a de strulande Dreamliner-planen. 

Hundratals resenärer har de senaste dagarna drabbats av dygnslånga förseningar. De svenska resenärer som just nu är strandsatta i New York vittnar om att kommunikationen med dem skett via förvirrade sms och att någon fysisk person inte gått att finna som kan bringa ordning i förvirringen.

Att Boeing har uppenbara problem med flygplanstypen som fortsatt påstås vara en ”dröm” står alltmer klart! Mardröm vore en riktigare beteckning för det som nu pågår!

Därför är det en smula märkligt att Norwegian dagarna före jul meddelade att man nu, minsann, beställt två nya flygplan av en större modell av Dreamlinern. Hur tänkte ledningen med Kjos & Co? Har de dödslängtan?

De flesta nya flygplanstyper har ett antal barnsjukdomar. Dessa brukar dock ganska smärtfritt kunna åtgärdas.

Med Dreamlinern borde barnsjukdomsstadiet redan för länge sedan varit över! Men gång efter annan kan vi läsa om oförklarliga bränder, teknik som strular, flygbolag som i panik tvingas hyra in kapacitet från konkurrenter osv osv.

Säga vad man vill men jag själv tänker akta mig noga, under en lång tid framöver, för att boka en biljett med ett bolag som vill sätta mig på en Dreamliner. Att spendera ett dygn eller mer på en flygplats för att ett flygplan inte vill flyga är långtifrån en ”Dröm”! Om det heller inte finns flygbolagsrepresentanter på plats för att hjälpa till så är det ännu mer mardrömslikt!

Norwegian har svåra trovärdighetsproblem just nu, då resenärerna riskerar att få delar av en efterlängtad semester förstörd!

Än större borde problemen vara för Boeing och deras ”nightmareliner” som tycks bli en never ending story!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar