12 december 2013

Lucia-traditionalist men inte rasist!

Om några timmar är det Lucia! And I love it the traditional way!

I morse, under promenaden till arbetet, sjöng jag på några Lusse-klassiker. Den östermalmska äldre dam som jag mötte samtidigt som jag, helt i min egen värld, brast ut högt och ljudligt i ”God morgon, mitt herrskap! Här kommer Lussebrud”, blev både rädd och en smula chockad!

Som gammal Adolf Fredrik-elev hade jag sett fram emot ett sedvanligt besök i en av Stockholms kyrkor i arla morgonstund i morgon.

Nu visar det sig dock att den Luciamorgon jag tänkt bevista haft biljettförsäljning sedan länge och är utsåld! Ridå! Så har det aldrig varit tidigare år! Morr!

Att det heller inte blir någon Lucia i Globen, eller som ifjol på Friends Arena, med min gamla skola är också ett bakslag!

Om man följt med i den senaste veckans debatt på nätet och i media är det lätt att tolka det som att traditionen håller på att urvattnas.

Föräldrar som är upprörda över att deras barn inte tillåts vara tomtar, andra som vill fota sina telningar men inte tillåts göra detta och över hela debatten så påstås det att vi som vill se en traditionell Lucia är rasister!?! Jag fattar ingenting!

Elin Brunell, jurist på Skolverket, säger till TT att fotoförbudet är lagt för att barn med skyddad identitet inte ska bli avslöjade. Hade hon sagt att fotoblixtar under en stämningsfull Luciamorgon är irriterande hade jag hållit med!

De föräldrar som ivrar för att lille Gösta, eller Britta för den delen, ska få vara tomtar har rätt att önska sig det! Om de ordnar ett alternativt Lusse-firande där barnen tillåts vara också sockerbagare, Pippi Långstrump, E.T. eller whatever! Har man ett barn med skyddad identitet, som inte får förekomma på bild, så kanske man kan vädja om att folk vid samma sammankomst respekterar detta. Men samtidigt så borde den föräldern aldrig släppa ut sitt barn genom dörren eftersom ”alla” i dag har smarta telefoner och knäpper bilder lite hipp som happ!

SVT fortsätter i morgon sin egenpåhittade tradition med en artist som sångsolist och en skådespelerska som ”läser texterna i Luciatid.” Vilka texter, undrar jag?

Kalla mig konservativ, på allehanda sätt, men allt jag vill ha på Lucia är en traditionell svensk luciamorgon! Utan att för den del bli näthatad eller kallad rasist!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar