Det är när det går snett med en inköpt vara eller tjänst som
det verkligen visar sig om det säljande företaget har begripit sitt uppdrag!
Tillhör företaget i fråga de stora elefanterna inom sin
bransch så är det av yppersta vikt för dem att hålla fanan högt för att inte riskera
att förlora förtroendet bland sina kunder.
Jag har, vid flera tillfällen, ondgjort mig över
researrangören Ving, deras flygbolag och koncernen de ingår i, Thomas Cook.
Blir tyvärr inte alls förvånad när jag under
söndagseftermiddagen läser en nypublicerad artikel på Expressen/Allt om Resor.
Gunnel Jonsson kom för en tid hem till Åsele efter en
semestertripp till Mallorca. Med på flyget från Palma fanns inte Gunnels
resväska och ända sedan hemkomsten har Gunnel försökt, med alla till buds
stående medel, att få veta vad som hänt för att om möjligt kunna få tillbaka
kläder och semesterminnen.
Ving vägrar befatta sig med saken och hänvisar först till
flygbolaget, Air Europa, som utförde flygningen och senare till
reseförsäkringsbolaget.
Gunnel ringer runt i en omfattning som säkerligen kommer att
rendera henne en telefonräkning modell större än störst.
När Expressen kontaktar Ving säger företaget: ”Det är bara flygbolaget som kan eftersöka
försvunnet bagage. Men självklart så försöker vi hjälpa till så gott vi kan.”
För mig framstår det som mer än önskvärt tydligt att Ving på
intet sätt varit Gunnel behjälpliga och att det är först när media kontaktar
företaget som de eventuellt kan komma att tänka om och tänka rätt.
Gunnel konstaterar att hon har köpt en resa av Ving för
sista gången. Det hedrar henne! Själv fattade jag samma beslut för flera år
sedan.
Ving, och därmed hela koncernen Thomas Cook, en av de stora
elefanterna på resehimlen, visar sig gång på gång bara vara en fis i rymden när
det handlar om kundservice.
Det är alltför lätt för resebranschföretag att gömma sig
bakom regelverk och finstilta texter men det är först när något går fel som det
visar sig vilka som är värdiga kundernas, ibland surt förvärvade, slantar
spenderade på drömsemestrar.
Ving och Thomas Cook tillhör inte de som har begripit!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar