I ett allt hårdare klimat då det gäller för företag att marknadsföra
just sina produkter eller sina tjänster är det reklamen som sticker ut, som är
rolig eller som har en kul vinkling nog ändå det som lockar oss kunder mest.
Ibland, alls inte sällan, visar det sig att
reklamkampanjerna slår ohyggligt fel!
I Stockholms tunnelbana har vi under den senaste veckan
kunnat ta del av Flygbussarnas kampanj ”Alla får avgå” där vi får se bilder på
företagets chaufförer ackompanjerade av texter som ”Klockan 12:10 avgår
Anne-Lee med omedelbar verkan” och ”Redan första dagen på jobbet fick Olle
avgå.”
Kampanjen vill förstås få oss att begripa att företagets
bussar går stup i kvarten.
Under onsdagseftermiddagen inträffade en tragisk olycka vid
Brommaplan där en äldre man kördes över av en buss. Mannen avled senare av sina
skador.
I medierapporteringen, via bilder, står det helt klart att
bussen ifråga kom från Flygbussarna.
Polisen har, när detta skrivs, inlett en
förundersökning om vållande till annans död.
Jag tänker att den berörde chauffören, och många av hans/hennes kollegor,
just nu inte finner reklamkampanjen i t-banan som alldeles briljant eller ens
välgenomtänkt.
Här snackar vi om stor tragik där en anställd kanske tvingas
bort från jobbet.
Det var nog inte precis detta som Flygbussarnas
marknadsansvariga hade planerat när de brainstormade fram kampanjen i tunnelbanan!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar