För några veckor sedan ondgjorde jag mig över
säkerhetsbristerna i samband med en resa till Bryssel då inga
identitetskontroller varken gjordes på Arlanda eller Bryssels internationella
flygplats Zaventem.
Det är upp till varje flygbolag att bestämma vilka typer av
kontroller som ska genomföras. På Zaventem kunde jag konstatera att många
flygbolag, och då främst lågprisbolag, krävde pass eller nationella id-kort vid
boardingen, något SAS bortser ifrån. Om de inte tvingas till det men mer om det
senare!
På Swedavias hemsida kan vi läsa: ”När du reser utomlands behöver du kunna identifiera dig, antingen med
pass eller nationellt id-kort.” En sanning med mer än modifikation! I alla
fall om du reser med SAS!
Jag skrev till SAS och påtalade det hela och i svaret kan
jag läsa:
”SAS följer de strikta
regler gällande identifikation som finns vid flygresor. I samband med
biljettköpet görs kontroller och man gör även slumpvisa kontroller i samband
med själva resan. Exakt vilka kontroller som görs kan vi av naturliga skäl inte
redovisa.
Jag förstår att du
funderar över varför man inte kontrollerar alla passagerare, men kan försäkra
att vi följer det regelverk som finns.”
Jag är övertygad om att SAS följer de regelverk som finns.
Därmed inte sagt att flygbolaget inte själva kan, och bör, använda sig av högre
ställda krav i terrortider som dessa.
Nu läser jag på den danska resesajten check-in.dk att det
från i höst kommer att bli obligatoriskt att visa pass eller nationellt id-kort
vid avresor från belgiska flygplatser.
Sedan terrorangreppen i Bryssel, den 22 mars 2016, har den
belgiske inrikesministern Jan Jambon vidtagit ett antal åtgärder för att höja
säkerheten och nu har den belgiska regeringen fattat beslut om obligatoriska
identitetskontroller. Så alldeles utmärkt!
Medan SAS fortsätter att följa ”det regelverk som finns” så
vet bolaget fortsatt inte vilka som sitter på deras flighter.
Från och med i höst vet vi i alla fall att det ombord på
bolagets flyg från Zaventem sitter det i alla fall passagerare som fått
bekräfta att de är de som de påstår sig vara.
Jag tror att flygbolag i allmänhet skulle tjäna på att inte
bara tala om de högt satta säkerhetsaspekterna utan också visa i direkt
handling att säkerheten är mer än regelverk de påstår sig följa!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar