5 januari 2017

Vem har inte smakat på köttbullssmeten?

SVT Nyheter Väst har startat en hetsjakt på hamburgerställen som serverar sina burgare medium- eller medium rare-stekta.

Visst, EHEC är inte att leka med men samtidigt; Hur många barn och vuxna, inklusive denne bloggare, stoppar inte ned sina lystna fingrar i bunken med den smet som inom kort ska bli köttbullar, pannbiffar, järpar eller gud-vet-vad?

När jag var liten fick min mor till sist köra ut mig ur köket för att det alls skulle bli några färdiglagade pannbiffar!

Å hur är det egentligen med alla råbiffar som serveras i riket?

Vad det i grunden handlar om är förstås vilken temperatur köttfärsen befinner sig i och jag inser att folk blir risiga av att äta sådant som inte hållits tillräckligt kallt eller för den delen inte tillagats bättre men helt ärligt; Rätt kylhållen och rätt tillagad är en burgare som inte är tillagad till en skosulas torrhet gudomlig!

Mitt livs hittills godaste, gudomligaste, burgare åt jag för länge sedan på Orlandos internationella flygplats i Florida, i väntan på en helvetesresa hem till Sverige.

Tillagad till perfektion, mediumstekt, med tillbehör från himmelriket, drömmer jag fortfarande stundtals om denna upplevelse. När jag får råd kanske det blir en tur och retur Orlando bara för att få se om det kan bli en favorit i repris.

För övrigt tänker jag fortsätta att tjuvsmaka på min egen köttfärssmet närhelst det ska rullas köttbullar eller formas pannbiffar!

Att vara rädd för ”allt”, varna för ”allt” och oroas för ”allt” ligger inte riktigt för mig! Livet är för kort för att inte njutas av så mycket som möjligt!

Samtidigt ska naturligtvis hak som förvarar köttfärs uselt hängas ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar