19 januari 2017

Bilprovningen bevisar: Skrota det offentliga!

Offentlig verksamhet visar alltmer övertygande att den inte borde drivas av det offentliga. Vi snackar vårdköer, skolkaos, äldrevård (läs misshandel) och mycket annat.

Bilprovningen erbjuder en tjänst där bilägare kan anmäla att de vill ha en påminnelse mejlledes när det börjar dra ihop sig till bilbesiktning. Så alldeles utmärkt!

Ett par i min bekantskapskrets fann möjligheten mycket passande och beslöt sig för att anmäla att de ville ha mejlpåminnelser.

De har två bilar i hushållet och av praktiska skäl är båda fordonen registrerade på en och samma person. Första registreringen gick galant. När andra fordonet skulle läggas in blev det tvärnit! ”Du har redan registrerat ett fordon på denna mejladress”, blev svaret och därmed basta!

Enligt bilprovningen är det alltså inte tillåtet att äga mer än ett fordon!?!

Ett telefonsamtal till Bilprovningen bekräftade att det inte går att registrera mejlintresse för mer än ett fordon per mejladress. Att skaffa ytterligare en mejladress enkom för denna sakens skull är inte särskilt aktuellt!

Hur Bilprovningen tänker är svårt, nej omöjligt, att begripa! Bara en statlig koloss kan låta bli att tänka tankar klart! Bilprovningen har, såsom mången annan offentlig verksamhet, oerhörd otur när de tänker! Hissen går liksom aldrig ända upp!

Det får mig att tänka på sjukvården som i dessa dagar är i hetluften för femtielfte gången p.g.a. att den helt enkelt inte fungerar! I alla fall inte den offentligt drivna diton!

Hur många artiklar har vi läst om kaoset på privatdrivna Stockholmssjukhuset S:t Göran? Hur många artiklar har vi läst om att personalen där går på knäna och att akutpatienter får vänta 40 timmar på att få livräddande assistans? Nej, just det!

För några dagar sedan drabbades denne bloggare av en taskig, och dubbelsidig, öroninflammation.

Jag ringde min husläkarmottagning, en privatdriven sådan, kl 10.00 på förmiddagen, fick vänta i exakt en minut i telefonkö innan en trevlig sjuksköterska meddelade att jag var välkommen samma dag kl 13.00. Nej, jag har inga snofsiga, privata, sjukvårdsförsäkringar och min mottagning tar betalt enligt landstingstaxa.

13.15 var jag klar hos doktorn, kunde hämta ut mitt penicillin på ett närbeläget apotek och sedan snabbt bege mig hemåt för att påbörja kurerandet.

Börjar bli uppriktigt trött på att stat, landsting och kommuner envisas med att bedriva verksamheter som de inte klarar av att bedriva!

Skrota så mycket som möjligt av det offentliga! Snarast! Det finns privata aktörer som så mycket bättre förstår uppdraget och som begriper innebörden av ordet service!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar