8 januari 2017

Måste vi vara u.p.a. och tro på trams?

Desinformation tycks bli det stora debattämnet under 2017 och med all rätta; Vi matas med så otroligt mycket information på olika sätt att det ibland kan vara svårt att genomskåda vad som kan vara i närheten av att vara sant och vad som mycket lätt kan konstateras befinna sig långt bortom rimlighetens gräns.

Själv bekymrar det mig en smula att Putins pojkar tycks vara lyckosamma i uppsåtet att sprida dynga och påverka på sätt som, åtminstone initialt, kan vara svåra att genomskåda.

Skulle jag däremot finna en undersökning som påstår att det inte finns vetenskapliga bevis mellan sockersötad dryck och fetma så skulle jag inte dra mig för att brista ut i gapflabb.

Jag läser att Coca-Cola nu stäms för att vilseleda allmänheten genom att påstå rent verklighetsfrämmande nonsens om de produkter de saluför.

Jag tänker att i mitt favoritland USA är det möjligt att stämma för allt mellan himmel och jord. Ingenting tycks vara den enskilde individens ansvar, något som är märkligt för att vara i individualismens och de egna drömmarnas land.

När ska det ställas krav på mänskligheten att alla har ett eget ansvar som bl a handlar om att tänka tankar klart och inse eventuella hälsorisker innan riskerna tas, följder drabbar och sjukdomar kanske infinner sig. Nej, då ska det stämmas!

”Oj, jag vet att ett glas läsk innehåller mellan 11 och 18 sockerbitar men att jag skulle bli fet och få högt blodtryck och till sist strokade ur är inget jag hade kunnat tro.”

”Javisst vet jag att ett paket cigg om dagen kommer att ta kål på mig tidigare än om jag hade varit rökfri men nu har ju ingen cigarettproducent berättat detta personligen för mig så kanske kan jag stämma skiten ur en sådan?”

”I vår familj har vi alltid använt margarin. Vi läste visserligen redan för länge sedan att många beståndsdelar i margarinet är rent kemiskt framställda men smör är ju dyrt och så klimatpåverkande.”

”Va? Är det skadligt att hinka i sig en kvarting sprit om dagen?”

När tar företagens ansvar slut och vid vilken punkt tar det egna ansvaret över?

Jag erkänner; Jag är inte alls någon renlevnadsmänniska men jag inser i alla fall att livet är fullt av val och de val jag väljer att göra inte kan skyllas på någon annan, än mindre stämmas för om det är så att jag gjort mina val med all den information som står tillbuds!

Mitt favorit-hatobjekt, palmolja, vars producenter allt högre gastar om hur ”certifierad” just deras palmolja är, skulle behöva ett par stämningar på halsen!

Att Coca-Cola publicerat dumheter i form av irrelevanta och osanna undersökningar är korkat men mest korkade av alla måste de människor vara som tror på fablerna ifråga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar