27 november 2016

Black Friday med sans- och chanslösa priser!

Black Friday tycks ha fått sitt stora genombrott i Sverige i år!

För alla oss som är med i allsköns kundklubbar har mejlerbjudandena stått som spön i backen. Det ena mer förmånligt än det andra.

Jag har gjort några finfina klipp men har en smula ångest över att jag gjort dessa via näthandel och inte i en fysisk butik. Jag tänker att städernas centrum inom några år riskerar att vara nedsläckta och stängda, om inte omgjorda till bostadsområden?

Kanske kommer vi ha en tillvaro där livsmedelsbutiker finns kvar men där övrig shopping sker via en dator eller liknande.

Jag tror nämligen att livsmedelsaffärerna kommer att överleva ett tag till. Åtminstone är jag så funtad att jag vill välja mitt köttfärspaket eller förpackningar med smörgåspålägg genom att först okulärt besiktiga dessa. En hemlevererad matkasse kommer aldrig över min tröskel. 
I alla fall så länge som alternativet att själv handla i en riktig butik finns!

Men som sagt; På nätet har jag gjort rejäla kap denna helg:

En apotekskedja jag använder mig av sålde till ”nätpris” en produkt för 25 kronor. På det fysiska butiksapoteket betingade samma vara i helgen ordinarie pris, 109 kronor. Är man då intresserad av att driva butiker som ansvarig för en apotekskedja?

Den stora klädkedjan resonerar på liknande sätt. För inga pengar alls, i jämförelse med i butik, kunde jag köpa ett antal klädesplagg. Jag undrar i mitt inte fullt så stilla sinne om kedjans franchisetagare är nöjda?

Omvänt; Det finns också erbjudanden som verkligen inte finns!

Researrangören TUI, f.d. Fritidsresor, skickade i dag söndag ut ett mejl som landade i min mejlbox kl 10.49. Där erbjuds jag finfina rabatter om jag bara bokar resan senast i går lördag kl 12.00! Häpp! Eller snarare: MÄH? Extrapriserna är inte sanslösa! De är chanslösa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar