25 maj 2015

Om Eurovision, ett nytt Belgien och ett degenererat Ryssland!

Tillbaka i Sverige, sliten, efter en tuff långhelg i Belgien med stort fokus på Eurovision-kalas!
Belgien, landet jag hyser en sorts hatkärlek till har hamnat lite närmare pluskontot efter denna tripp. 

Någon ansvarig för t-banan i Bryssel (troligen en belgisk schlagerfjolla) lät högtalarsystemet på stationerna spela Eurovision-klassiker för väntande passagerare. Det innebar förvisso att jag tvingades höra både Carola, Perelli och en flock andra som jag har svårt för men också andra artister som jag hyser mer kärlek för.

Bryssel har tidigare varit staden som är full av hundskit. Du har aldrig någonsin kunnat titta upp under långpromenader utan tvingats totalkoncentrera dig på vart du sätter ned fötterna. I år har kommunerna i huvudstadsområdet satt upp behållare med gratis hundbajs-påsar i flera parker och plötsligt har även de mest degenererade belgarna insett att det är trevligt med trottoarer utan avföring!

I det fransktalande Vallonien har bristande franskakunskaper mötts med stor skepticism och ovilja att förstå. I år kunde jag glida in på den lokala ”fritterian”, börja med att försöka säga att min franska är åt helvete och sedan försöka förklara vad jag önskade att äta. Denna gång fick jag ett flin tillbaka och en lång harang där mina språkkunskaper brast. Min tolk kunde då upplysa mig om att killen bakom disken ville att jag skulle slå mig ned vid ett bord så skulle han komma med käket när detta var klart. Omtumlande och en smula chockerande för att vara i ett land om jag ansett vara ett av de mest ogästvänliga. Kanske håller något på att hända med Belgien? Jag hoppas det.

F ö kan jag rekommendera alla och envar att vid besök i Belgien ta en tripp till Brygge, en finfin stad i Flandern, smala kullerstensbelagda gränder, hästdroskor och kanaler där rundtursbåtarna går fullastade med turister.

Nu åter till Eurovision:

Först med belgisk anknytning eftersom SvD anlitat en statsvetare som plockat fram statistik som visar att just Belgien är det land som med sina röstsiffror bäst har pekat ut vinnarna i ESC. Herregud; Det trodde jag inte heller om belgarna!

Välförtjänt seger av Måns även om jag fortsatt har lite svårt för låten. Ryskan sjöng fantastiskt men det ryska folket tycks vara det nya Belgien; Fullt av degenererade människor som hävde ur sig dumheter på sociala medier efter Sveriges vinst. Visserligen påstås det att de korkade kommentarerna, som att Litauen borde bombas för att de inte röstade på Ryssland, skulle vara nedpräntade med glimten i ögat. Detta är dock en glimt som jag har svårt att se. Att ryssarna är missnöjda med den svenska segern säger mer om dem själva än om någonting annat, särskilt som den ryska låten hade 3 av 5 låtskrivare som kom från, just det, Sverige!

Nu lär vi få lida med Björkman ett år till, han vill nog inte missa chansen att få vara med att styra och ställa ihop ännu ett Eurovision.

Jag förutsätter att det denna gång kommer att bli i Stockholm och tycker att Tele2-arena är ett utmärkt förslag som luftats i media.

I så fall kanske jag blir tvungen att importera alla mina belgiska schlagervänner för en tuff helg i den svenska huvudstaden….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar