25 maj 2015

Är SAS slut som flygbolag?

Ännu mera anknytning till Belgien i min blogg!

Jag brukar flyga med Brussels Airlines till Bryssel men för denna min just avslutade resa valde jag SAS, främst tack vare rekommendationer från en vanligtvis pålitlig källa!

I onsdags vid 15-tiden skulle jag starta från Arlanda. Var det tänkt! För av detta blev det intet!

Sent på tisdagskvällen fick jag ett sms där texten inleddes med: ”Meddelande från SAS. Din flight har blivit inställd.”

Efter ett längre andningsuppehåll läste jag vidare och kunde konstatera att jag blivit ombokad till en senare flygning. Av den planerade middagen på onsdagskvällen i Bryssel blev det ingenting eftersom jag kom fram alltför sent.

På Arlanda fick jag veta av SAS-personal att min flygning blivit inställd p.g.a. tekniska problem!?! Tänka sig; Som av en händelse fick alla inbokade passagerare plats på den senare flygningen, något som får mig att misstänka att mitt ordinarie flyg ställdes in med kort varsel av rent ekonomiska skäl.

Under fredagen skulle dottern till min värdfamilj i Bryssel flyga med SAS, samma avgång som jag hade tänkt ta två dagar tidigare. Hon hann ut till Arlanda innan hon upplystes om att även hennes flygning var inställd! Dessutom blev hon upplyst om att någon ombokning inte kunde ske eftersom alla förbindelser till Bryssel på fredagskvällen var fullbokade. Hon fick åka hem till bostaden igen! Och kom aldrig iväg till Bryssel!!!

VAD I HELVETE HAR DE FÖR SIG PÅ SAS????

Dagarna innan min avresa oroades jag av strejkhot från piloterna. De vill, en smula raljant jag vet, inte gå i pension en dag senare än 55-årsdagen, inte arbeta mer än 12 dagar i månaden, inte arbeta mer än en vända t.o.r till Köpenhamn men vill gärna behålla lönen på 50-papp, eller vad den nu är.

För oss som fick inställda flyg återstår att söka kompensation enligt gällande EU-lagstiftning. 
Det är dock ingen på SAS som per automatik upplyser om hur man gör detta men gudarna ska veta att jag nu gjort enligt konstens alla regler efter att jag pressat en stackars yngre SAS-(o-)förmåga på information.

På tisdagskvällen, när jag fick det första sms:et om min inställda flight gick det dock aldrig att få tag på någon SAS-anställd. Telefonbokningen hade sedan länge stängt för dagen och jag som kund kunde bara konstatera att SAS vill troligen inte ha några passagerare framöver. I alla fall inte mig och ett gäng andra som fick sina flighter inställda under veckan som gick!

Jag tror att jag åter testar Brussels Airlines nästa gång Bryssel ska besökas igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar