Ännu mera anknytning till Belgien i min blogg!
Jag brukar flyga med Brussels Airlines till Bryssel men för
denna min just avslutade resa valde jag SAS, främst tack vare rekommendationer
från en vanligtvis pålitlig källa!
I onsdags vid 15-tiden skulle jag starta från Arlanda. Var
det tänkt! För av detta blev det intet!
Sent på tisdagskvällen fick jag ett sms där texten inleddes
med: ”Meddelande från SAS. Din flight har blivit inställd.”
Efter ett längre andningsuppehåll läste jag vidare och kunde
konstatera att jag blivit ombokad till en senare flygning. Av den planerade
middagen på onsdagskvällen i Bryssel blev det ingenting eftersom jag kom fram
alltför sent.
På Arlanda fick jag veta av SAS-personal att min flygning
blivit inställd p.g.a. tekniska problem!?! Tänka sig; Som av en händelse fick
alla inbokade passagerare plats på den senare flygningen, något som får mig att
misstänka att mitt ordinarie flyg ställdes in med kort varsel av rent
ekonomiska skäl.
Under fredagen skulle dottern till min värdfamilj i Bryssel
flyga med SAS, samma avgång som jag hade tänkt ta två dagar tidigare. Hon hann
ut till Arlanda innan hon upplystes om att även hennes flygning var inställd!
Dessutom blev hon upplyst om att någon ombokning inte kunde ske eftersom alla
förbindelser till Bryssel på fredagskvällen var fullbokade. Hon fick åka hem
till bostaden igen! Och kom aldrig iväg till Bryssel!!!
VAD I HELVETE HAR DE FÖR SIG PÅ SAS????
Dagarna innan min avresa oroades jag av strejkhot från
piloterna. De vill, en smula raljant jag vet, inte gå i pension en dag senare
än 55-årsdagen, inte arbeta mer än 12 dagar i månaden, inte arbeta mer än en
vända t.o.r till Köpenhamn men vill gärna behålla lönen på 50-papp, eller vad
den nu är.
För oss som fick inställda flyg återstår att söka kompensation
enligt gällande EU-lagstiftning.
Det är dock ingen på SAS som per automatik
upplyser om hur man gör detta men gudarna ska veta att jag nu gjort enligt
konstens alla regler efter att jag pressat en stackars yngre SAS-(o-)förmåga på
information.
På tisdagskvällen, när jag fick det första sms:et om min
inställda flight gick det dock aldrig att få tag på någon SAS-anställd.
Telefonbokningen hade sedan länge stängt för dagen och jag som kund kunde bara
konstatera att SAS vill troligen inte ha några passagerare framöver. I alla
fall inte mig och ett gäng andra som fick sina flighter inställda under veckan
som gick!
Jag tror att jag åter testar Brussels Airlines nästa gång
Bryssel ska besökas igen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar