5 oktober 2014

Skippa Thomas Cook i semesterdrömmarna!

”Holiday is where the heart is.”

Reklamslogan för Ving, researrangör med ca 600 000 svenska kunder årligen. Ving ingår tillsammans med bl a kryssningsarrangören Globetrotter, Spies och Tjaereborg i resekoncernen Thomas Cook och företagens kunder transporteras mestadels med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Flygbolaget förekommer ständigt på Råd & Röns s k ”svarta lista” över bolag som inte följer Allmänna Reklamationsnämndens beslut. Bolaget hänvisar alltid att de tillämpar ”dansk rättspraxis” och därför inte följer nämndens beslut om t ex ersättning vid förseningar.

I vintras reste jag med flygbolaget till mitt karibiska paradis Aruba. Vid starten från Arlanda släppte spärren i mitt ryggstöd och jag fälldes så långt bak som stolen klarade av. Trots idoga försök från kabinpersonalen så lyckades de inte åtgärda min stol utan jag fick tillbringa närmare 12 timmar i nedfällt läge.

Jag noterade flygmaskinens registreringsnummer, G-OMYT, för att ha detta tillhands inför mitt reklamationsskrivande vid hemkomsten.

Efter två underbara veckor på det mest ultimata solresemålet så kunde jag konstatera att samma flygmaskin jag flugit med två veckor tidigare väntade på mig och en sisådär 350 andra.

Samma stol väntade också på mig! Oreparerad!

Den danska kabinchefen snäste till mig under förberedelserna för start: ”Det vet du väl att man ska ha stolen i uppfällt läge vid start och landning?”
Jag svarade: ”Jodå, och det visste jag redan för två veckor sedan!” Ridå för kabinchefen som krälade i stoftet under de 11 timmar jag låg i stolen hem.

Att kunna variera sittställning är mer eller mindre livsviktigt på långflygningar. Risken för blodproppar är överhängande.

Jag förundrades över att en stol kan tillåtas få flyga jorden runt under två veckors tid utan att repareras och jag tänkte i mitt stilla sinne att det kanske finns andra brister på flygplanet som inte åtgärdats?

En googling på maskinen gav mig vatten på min kvarn. Det visar sig att denna maskin varit inblandad vid ett par incidenter då en, av två, motorer slutat fungera mitt ute över Atlanten.
Det är inte utan att jag i dag känner mig glad över att vara vid liv.

Jag krävde en rejäl kompensation efter hemkomsten och fick ett ”erbjudande” om 400 kronor (ca 1 % av resans totalpris). Jag svarade att detta var ett skambud och flygbolaget höjde då ”erbjudandet” med 200 kronor.

Jag anmälde till Allmänna Reklamationsnämnden men till min stora förvåning gick de på flygbolagets version och tycker i sitt domslut att jag inte är värd mer än 600 kronor för att ha fått ligga i en flygplansstol i totalt 23 timmar!

Nämnden som fattade beslut i mitt ärende bestod av Thomas Kaevergaard, Kristina Fält, Bertil Leek, Iwona Machocka och Jan Widlund. Vilka dessa är, och vilken relation de har till Thomas Cook, vet jag inte.

Jag vet heller inte vad flygbolaget menar med att de följer ”dansk rättspraxis”? I mitt fall spelar det ingen roll men för alla de som blir blåsta på EU-beslutad ersättning i samband med förseningar så tycker jag att frågan är intressant. Vad är det i den danska rättspraxisen som gör att den står högt över EU:s beslut?

Vad jag helt garanterat vet är att inget av företagen inom Thomas Cook-koncernen kommer att se mig som kund igen! Egentligen hoppas jag att alla andra också väljer bort Ving, Globetrotter och deras flygbolag vid kommande semestrar.

Att påstå att semester är där hjärtat är men samtidigt behandla kunder hjärtlöst borde rendera resekoncernen en plats allra längst in i skamvrån! Utan kunder!

En efterlängtad, och länge sparad till, semester borde vara värd mera än "dansk rättspraxis!" 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar