18 oktober 2014

Chanson D'amour, ra da da da da. Tack för musiken Tim!

Jag tror att mitt sångintresse i unga år grundades av The Manhattan Transfer, amerikansk sång- och musikgrupp som nu åter är aktuella i nyhetsspalter jorden över men denna gång av tråkiga skäl.

Gruppen, som genom åren bestod av olika konstellationer av begåvade sångare, imponerade starkt på mig, då inte ens tonåring, med sin sköna stämsång och låtar från det lugnaste lugna till, för att vara början på 70-talet, en härligt svängig jazz. Eller gospel för den delen, vem minns inte ”Operator”?

Gruppen rönte stora framgångar i Sverige, bl a med albumet ”Pastiche” och gruppen bestod då, min favoritkonstellation, av Tim Hauser, Alan Paul, Janis Siegel och Laurel Massé. Deras version av låten ”Chanson D’amour” blev en världshit.

Jag skulle kunna räkna upp många av mina favoritlåtar med The Manhattan Transfer men väljer att nämna den bortglömda ”Je voulais te dire que je t’attends”. Framförd på en alldeles bedrövlig franska men som ändå, på något märkligt sätt, lever kvar länge efter att man lyssnat till den.

På fredagen kom beskedet att gruppens grundare, Tim Hauser, avlidit 72 år gammal. Suck!

Jag lyfter på hatten för Tim, med stor sorg men också med oändlig tacksamhet för mången musikalisk högtidsstund, som väckte mitt slumrande musikintresse och jag gör det nynnandes: ”Chanson D’amour, ra da da da da, play encore.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar