13 december 2011

Lucia i SVT lämnar en del att önska!

För massor med år sedan var jag en stolt elev vid Adolf Fredriks musikskola i Stockholm.

Många är Luciamorgnarna som jag, och mina skolkompisar, var uppe i ottan för att Lussa! I kyrkor. På äldreboenden. Hos sponsorsugna företag. Alltid lika kul!

I söndags var det dags för ”Globens Lucia” med min gamla skola, numera uppdelad på flera ställen i huvudstaden och numera kallad Stockholms Musikklasser och Musikgymnasium. En fantastisk stund och många tårfyllda ögon!

Politiskt, inte fullt så, korrekta SVT underhåller oss med Luciamorgnar från olika platser och med olika kvalitet.

I fjol riktigt, riktigt bra!

I år från Göteborgs domkyrka. Med en ingångssång där artikuleringen lämnade en hel del att önska och programmet i övrigt innehöll en hel del som inte tillhör den klassiska Luciamorgonen. Dessutom testosteronstinna tonårsgossar som inte vågade (?) ha stjärngossemössan på skallen?!?

Att höra Luciatåget sjunga: ”Drömmar mää vingesus” skulle ha fått vår, absolut fantastiska, musiklärare i gymnasiet Marianne Hillerudh (R.I.P) att skälla, kasta nyckelknippan i katedern och, högröd i ansiktet, vråla till oss att vi inte var vatten värda!

Såvitt jag vet har aldrig ”min” älskade skola fått stå värd för SVTs Luciamorgon.

Förhoppningsvis är det dags snart! Redan nästa år hoppas jag!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar