30 december 2011

Huvudstaden ska skina! Sanera Skeppsbron!

I en intervju med DN berättar borgarrådet Ulla Hamilton om att huvudstaden skall bli mer välstädad och mer blomstrande under det kommande året.

Det är väl en alla tiders bra idé.

Samtidigt kan jag inte låta bli att påminna stadshuspolitikerna om en skamfläck! Mitt på Skeppsbron, alldeles intill en just nu glimrande, bekant, julgran, står sedan flera år ett par sopcontainrar. Olåsta!

Då jag nästan dagligen passerar desamma har jag ständigt förundrats över att de tillåts vara kvar på just denna plats. En plats där många, om inte de flesta, av stadens besökare passerar. Liksom vi andra som av vardaglig vana tvingas beskåda eländet!

Vilka som anses vara i behov av dessa sunkiga containrar, just på denna plats, är för mig en gåta.

Tidiga morgnar brukar jag ibland möta en kvinna med ett par hundar. Hon har för vana att ställa upp dörrarna på containrarna samtidigt som hon matar de skräniga måsarna med kassvis av gammalt bröd. Måsar, kajor och andra avfallsätande flygfän tillbringar därefter förmiddagarna med att slita ut sopor på kajen.

Det är en stinkande upplevelse att passera!

Bort med containrarna genast! Och går inte det så sätt lås på skiten och dela ut nycklar till de, obegripligt vilka, som absolut måste kunna slänga sopor mitt på Skeppsbron!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar