23 juni 2011

Sjukvårdens mörka tid

Sjukvården firar inte direkt några triumfer dessa dagar.

Förutom knarkutskrivandet, som jag avhandlat i ett annat inlägg, så möts vi nu av nya skräckskildringar.

En kvinnlig boss, chef för en vårdcentral i centrala Stockholm, misstänks ha suttit på krogen och hinkat (rödtjut?) samtidigt som hon tog patientsamtal, diagnosticerade och ordinerade (i lättsamt sluddrig ton?).

Det väcker en del minnen till liv om läkare jag mött genom livet. Efter att det legat i glömska minns jag plötsligt skolläkaren i högstadiet som hade som standardordination att vi elever skulle ta en magnecyl och ett varmt fotbad närhelst vi drabbades av någon krämpa, vilken än denna krämpa var. Men också tacksamhet över den husläkare som jag har i dag som genom 20 år lotsat mig genom några diagnoser på ett lysande sätt.

Mer allvarligt är att dagens alkoholist-vitrock inte blivit konfronterad av sina kollegor. Hallå, är ni blinda? Är dagens misstankar sanna så hoppas jag att all personal på berörd vårdcentral undergår både fysiska och psykiska undersökningar. Att låta en medmänniska så fullständigt spåra ur tyder på att något är sanslöst fel på arbetsplatsen!

(Undrar under ett ögonblick hur doktorinnan skulle ha handlat om hon blivit uppringd av ”Handelsresande Hårstam”, Carl-Gustaf Lindstedts figur, i sketchen ”Pip i luftrören”? Det hade nog inte varit några problem för Hårstam att bli ordinerad den hett efterlängtade Cognacen i alla fall…)

Dagens andra vårdkatastrof är Ove Sohlberg i Lycksele som i 25 år gått omkring med magont, fått allsköns diagnoser och blivit sprättad. Först nu upptäcks att han haft en tandpetare i magen. Hur är det möjligt? Det låter helt osannolikt att en hel drös av läkarkåren kunnat missa en träbit på insidan av en patient.

Jag kan bara gå tillbaka till mig själv; Om jag ställs inför problem som jag inte kan lösa , vare sig det handlar om arbetsrelaterade sådana eller problem av mer privat karaktär, så försöker jag antingen söka svaret själv eller ber människor omkring mig om hjälp. Alltid finns det någon som har svaret. 

Tydligen är läkarskrået inte sådant att det fungerar på det viset!?!

1 kommentar:

  1. jag tyckte den lät riktigt rolig den där med läkaren som hade bakjour och gav råd direkt ifrån baren.det är inte för inte som Systembolaget kallas för "apoteket".
    själv minns ja när ja låg på en brits totalt full med ett brutet lårbenkula,jag låt och plågades i 6 timmar utan attkunna gå på toaletten ,inte förrän klockan 10 fick jag en kateter så att jag kunde få kissa.och till de operativa läkarna ...precis just som de skulle sätta kniven i mej... sa jag att jag var blödarsjuk....

    SvaraRadera