12 juni 2011

Bli blodgivare fåtal förunnat!

Sjukvården skriker efter blod! Inför semestertiden så skriks det sedvanligt värre än annars.

Med tanke på att regelverket för att kunna bli blodgivare knappast blir enklare så är det konstigt att det överhuvudtaget blir något blod lämnat. Hur många liv går förlorade p g a att det saknas resurser i blodbankerna?

I onsdags skruvades reglerna till ytterligare. Sedan dess får ni, fåtalet blodgivare som slinker igenom regelverket, inte lämna blod om ni haft sex med någon som tatuerat sig eller piercat sig under de senaste 6 månaderna.

Glöm alltså inte att fråga en eventuell sexpartner om dessa detaljer innan gosandet påbörjas!!! ”Ursäkta, men är dina hål i öronen nygjorda eller ska vi kolla in mina etsningar?”

Är du homosexuell man får du fortsatt inte lämna blod alls! Socialstyrelsen har föreslagit att en bög ska kunna lämna blod efter 12 månaders avhållsamhet. Blodcentralerna har dock inte tagit till sig denna regel.

All idioti, alla fördomar och all inskränkthet kring rätten att få vara med och lämna blod hör hemma i någon sedan länge förgången mörkertid. Vill inte sjukvården ha min hjälp att rädda liv så är detta inte något jag kan göra någonting åt. Däremot tror jag nog att många döende hellre tar emot mitt blod än kilar vidare…

Är det, helt absurt, så att läkarvetenskapen fortsatt står helt handfallen när det gäller att analysera det blod jag skulle vilja lämna för att rädda någon annans liv?

Jag hoppas sannerligen att vetenskapen kommit längre och att alla bisarrt töntiga regler kring livräddning snarast revideras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar