26 juni 2011

Hellre fursteslickande än S + SD

I dagens Aftonbladet skriver tidningens politiska redaktör Karin Pettersson en ledare där hon förfasas över den nya boken ”Statsministern”. Boken, med bilder av Henrik Montgomery och med text av professor Torbjörn Nilsson, skildrar Fredrik Reinfeldt i allt från vardagliga möten till de politiska höjdpunkterna.

Karin Pettersson kallar boken för ”hyckleri” och säger sig ”fnissa hysteriskt” när hon bläddrar i den.

Rubriken på ledaren är: ”Hellre nyval än fursteslickande” och jag skådar tydligt hur den gamla svenska avundsjukan väller fram.

Karin, f d kommunikationschef hos sossarna, kan naturligtvis inte tycka annat än det hon gör. Däremot är det en smula förvånande att just hon, med den bakgrunden, tillåts analysera boken på ledarplats. Hur partiskt patetiskt insnöat är inte det?

Med tanke på att det aldrig kommer att bli en liknande bok om Håkan Juholts briljanta ledarskap, snarare kommer det att handla om en riktigt svart satir, så börjar jag själv fnissa hysteriskt. Mannen med hela åsiktsspektrat i enskilda sakfrågor framstår som ett skräckalternativ i mina ögon. Ett nyval skulle kanske ge oss en ny minoritetsregering vid första anblicken men med tanke på sossarnas nyfunna vänskap med SD i röstningssammanhang i plenisalen kanske något mycket mörkare skulle vänta oss.

Jag fortsätter därför att ägna mig åt fursteslickande. Hellre det än att ens tänka tanken på alternativet!

1 kommentar:

  1. Håller med. Hur understår sig Karin Pettersson att inte okritiskt hylla Vår Käre Ledare Fredrik 'Kim-Jong' Reinfeldt.

    Vad gäller SD:s roll i svensk politik så kan jag bara konstatera att de röstat med regeringen i 90 % av frågorna och nu verkar surnat till över att inte få tillräckligt tillbaka.

    SvaraRadera