14 januari 2011

Turist och vill parkera i stan? Sorry!

Vid ett stort antal parkeringsplatser i Stockholm går det, sedan i går, inte längre att betala med annat än en mobiltelefon.
Det krävs att den som vill parkera på en sådan plats måste registrera sig efter konstens alla regler men det tror jag i och för sig att vi kan stå ut med.
Däremot undrar jag om de beslutande vid Stockholm Parkering, som bolaget heter, har tänkt klart?
Vi har en av Europas vackraste huvudstäder och sommartid kommer, en inte oansenlig mängd, turister på besök.
Jag antar att dessa inte kan parkera på mobilparkeringsplatserna eftersom jag antar att utländska mobilabonnemang ej godkänns. Men om detta står, när jag skriver dessa rader, inte ett dugg att läsa om på Stockholm Parkerings hemsida.
Däremot slår bolaget sig för bröstet och meddelar stolt att nu blir det minsann mindre avgaser i staden. Detta p g a att penningautomaterna försvinner och således inte behöver tömmas!
Mindre avgaser?
Nej, det tror inte jag! Tvärtom!
Staden kommer att fyllas av turister som flänger omkring som skållade troll i jakt efter en p-plats där de kan ställa sig och samtidigt göra rätt för sig!

4 kommentarer:

  1. Hej,
    Detta är svar från Stockholm Parkering.
    Nu testar vi "endast telefonparkering" på 12 av våra 1000 parkeringar. Testet pågår till sommaren 2011. I det arbetet är alla åsikter viktiga. Vi vill se om endast telefonparkering fungerar i Stockholm. Vi hoppas och tror att det ska fungera. I London finns stora områden som endast har telefonparkering och där fungerar det galant.

    Gatumarksparkeringen i Stockholm berörs inte.

    Du undrar om turister kan använda telefonparkering. Absolut! Kan de ringa ett samtal med sina mobiler kan de också parkera. Detta gäller också alla med företagstelefon låst för betaltjänster eller de som har mobil med kontatkort. P-avgiften dras inte från mobilräkningen utan från ett konto man anger. Man ringer alltså bara ett vanligt samtal.

    Det är rätt att vi inte har information om försöket för turister på hemsidan och det ska jag ta till mig.

    Slutligen vill jag här också säga att det finns fördelar med telefonparkering, t.ex. att man bara betalar för den tiden som man parkerar. Har man väl registrerat sig är det också enkelt och fort går det. Man kan göra registreringen från bilen och behöver inte gå fram och tillbaka till en automat.

    Om det är någon som vill veta mer finns det information på www.stockholmparkering.se eller så är ni välkomna att mejla till info@stockholmparkering.se

    Med vänliga hälsningar och god fortsättning på året!

    Anne Lintala
    Informatör Stockholm Parkering

    SvaraRadera
  2. Tack för svaret Anne!
    Även om det verkar som om vem som helst ska kunna parkera på mobil-p-platserna så är jag fortsatt en smula skeptisk. Jag kan bara gå tillbaka till mig själv. Om jag vore på utlandstripp och ville parkera så tror jag inte att jag raskt skulle ringa ett, för mig, okänt nummer skrivet på en skylt för att till en vilt främmande människa uppge mina kontouppgifter.
    Men det är ju upp till var och en att välja sitt eget säkerhetstänk.
    Jag hoppas också att samtliga talsvarstjänster finns på ett antal olika språk så att besökande turister känner sig välkomna till vår vackra stad. Annars är det ”badwill” en masse!

    SvaraRadera
  3. Använder ej mobilen pga strålning.
    skulle aldrig handla på ett ställe som ej acceppterar kontanter.
    Detsamma med banker nordea slutade acceptera kontanter där jag bor så jag sa upp mig som kund.

    sluta handla och säg upp er som kund på dom butiker och banker som envisas med kort eller lobbar för kortanvändning.
    Det är vi som betalar bankernas enorma vinster med höjda priser pga kortavgifterna som cafeerna,butikerna mm betalar.
    ryanair tar fortfarande kortavgift helt rätt.

    Jag kommer nu att parkera vid gratis infartsparkering om jag måste åka till stan eller undvika att åka till stan.

    SvaraRadera
  4. Usel attityd från Stockholm Parkering. Hur kan man missa att det finns massor av kundtyper och situationer då det blir väsentligt krångligare med telefon än med mynt? Det är knappast för att man är hopplöst korkade på Stockholm Parkering, utan helt enkelt för att man inte BRYR sig ett jävla dugg.

    SvaraRadera