3 januari 2011

Stoppa den nya järnridån i Ungern!

Ordförandeland i EU är sedan några dagar Ungern vars premiärminister Victor Orban och hans parti Fidesz just drivit igenom en ny medielag.
På diktatoriskt vis ska nu alla medier kontrolleras av en ny statlig myndighet. Bl a skall det statliga radio- och tvbolaget vara ”regeringsvänliga” i sina sändningar.
Ungerns regering avfärdar kritiken som befängd och anser att all kritik är obefogad samtidigt som två stora dagstidningar (i en sista suck?) konstaterar att det är slut med pressfriheten i landet!
EU-kritik har förekommit mot den nya lagändringen men inte alls i den omfattning som skulle ha behövts. Det är dags att slå näven i borden i Bryssel och kväsa det nya försöket till järnridå innan det är försent!
Som EU-land har Ungern förpliktelser som omfattar sådana basala saker som yttrandefrihet! Låt dem förstå att vi inte accepterar något avsteg från denna enkla logik!

2 kommentarer:

  1. medielagen är helt korrekt. jag är ungrare själv och stödjer den. det är bara kommunisterna som sprider lögner om den, runt i europa. men det framgår även i artikkel, Népszabadság och Népszava är två mycket vänsterorienterade dagstidningar och även tyska Tageszeitung.
    Du som "borgerlig" borde inte tro på kommunistpropaganda!!!

    SvaraRadera
  2. Oavsett om det nu skulle vara "kommunistpropaganda" så stödjer jag yttrandefriheten! Om ett mediaföretag i lag tvingas vara "regeringsvänligt" så anser jag detta vara fel! Jag delar inte alla människors åsikter. Däremot försvarar jag gärna rätten att få framföra dessa! Det kallas frihet!

    SvaraRadera