Ett riktigt tåg- och, en smula, flygnördigt inlägg.
Har just återvänt hem efter att ha spenderat några dagar hos
goda vänner på den sörmländska vischan. Resorna dit och hem gjordes ombord på
SJ-tåg.
Jag reser en hel del med tåg men oftast handlar det då om
resor med moderna, nåja hyfsat i alla fall, snabbtåg.
För snart 30 år sedan arbetade jag under några år som
tågmästare vid SJ. Titeln brukar i dagligt Svensson-snack översättas till ”konduktör.”
På den tiden var det Intercity-tåg som var moderna. Jag har förstått att dessa
vagnar och lok fortsatt används men hade inbillat mig att det handlat om
sträckor med mindre antal resande.
Till min destination denna gång har det de senaste åren
handlat om resor i bekväma, tystgående, dubbeldäckare som står pall för 200
knyck. Enligt uppgift är dessa vagnar denna sommar insatta på sträckor där det
pågår banarbeten mest hela tiden och således tycks de modernare typerna av tåg
få vila medan trötta resenärer forslas med ersättningsbuss. Ofattbart!
Mina resor den gångna veckan skedde därför medelst tågset bestående
av vagnar och lok som gav mig svåra flashbacks.
Rassligt, krängande, maxhastighet 160, långa start- och
bromssträckor, illa dragna koppel (konstruktionen mellan vagnarna som håller
ihop hela tåget).
Den kanske vanligaste av loktyperna för denna typ av tåg
heter hos SJ RC6. Läser på nätet att dessa lok tillverkades mellan 1967 och
1988. Vagnarna jag reste i var båda byggda 1984. Även om jag reste med ett tåg
draget av ett sent tillverkat lok handlade min resa alltså om en tripp i en
fordonssamling med sisådär 35 år på nacken.
Vem skulle frivilligt sätta sig i ett flygplan byggt 1984
och vem skulle föredra en 35 år gammal bil när resorna ska ske? Skulle vi
acceptera en lokaltrafikbuss som färdats på våra gator i närmare fyra
decennier?
Ja det är möjligt att sådana som är ännu nördigare än denne
bloggare finner förnöjsamhet i att färdas i sådana fordon. Det finns ju folk
som frivilligt åker till Nordkorea för att få flyga med världens sämsta flygbolag,
Air Koryo, och då i maskiner byggda under Sovjet-eran!
Själv tänker jag att om SJ vill framstå som det miljövänliga
val de gärna framställer sig som så räcker det inte att sätta in ledbelysning i
vagnar som sett sina bästa dagar men där stolarnas mekanik inte ens har
loppisvärde längre! Företaget påstår förresten att de just nu rustar upp de
minst 25 år gamla X2000-tågen och att vagnarna kommer att bli som nya! Pyttsan!
Vagnarna jag reste med under denna vecka, och loken de drogs av, borde höra hemma på museum. Det museum i Gävle som snart stänger för renovering för att öppna igen först om ett par år. Förhoppningsvis är det vid nyöppningen då dit jag måste bege mig för att återuppleva de i dag 30+ år gamla skrammelvagnarna och de utslitna loken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar